Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Realtid: ”Vi doppar tårna i printvärlden”

Publicerad: 30 Mars 2012, 08:20

Realtid som magasin, med Mergers & Acquisitions som tema.

Realtid.se känner ni säkert till. Men inte magasinet. – Nu doppar vi tårna i printvärlden, säger chefredaktören Per Agerman till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Per AgermanJonas Wiwen-NilssonJohn BarkRealtid

Realtid.se startades 2004. Numera är den nischad som en branschtidning för finansbranschen , Själva ser de sig nu "finansbranschens Resumé" .

Under årens lopp har Realtid-grundaren och vd:n Jonas Wiwen-Nilsson skissat på printsatsningar.

Nu har det blivit verklighet – i samma veva som Realtid brottas med ekonomiska problem.

Ett år har gått sedan Realtid begärde företagsrekonstruktion. Jonas Wiwen-Nilsson konstaterade då att affärsmodellen som en DI-utmanare inte fungerat.

Den 19 januari godkände Stockholms tingsrätt ett 75-procentigt ackord på Realtids skulder. Ackordslikviden på två miljoner kronor ska betalas före 1 maj.

Det nya magasinet har inledningsvis gått plus minus noll. Enligt Per Agerman är det lättare att hitta annonsörer till hårt nischade produkter. Av de 100 sidorna är 27 annonssidor. Det är bland annat exklusiva mäklare, bil- och klocktillverkare som annonserar, men även branschaktörer.

Varje nummer ska ha ett genomgående tema och utgivningstakten är fyra nummer per år. Premiärnumret, med företagstransaktioner, M&A, som tema,  går ut till läsarna på måndag. Tidningen skickas ut gratis till 5 000 viktiga personer i finansbranschen – till investment- och private equity-bolag.

Det är ett glossy magasin med en form gjord av den prisbelönte tidningsdesignern John Bark som även designade sajten när det begav sig.  Det är stilrent och återhållet – väsensskilt från Realtid.se. Och den Monocle-inspirerade produkten andas seriositet. Realtid-loggan är mycket diskret placerad på tidningsryggen.

Målet är att printsatsningen snart ska gå med vinst. Magasinet, som ska marknadsföras via sajten, blir det tredje benet i verksamheten efter sajten och event.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.