Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Redaktionell kommunikation omsätter 5 miljarder i Sverige

Publicerad: 29 Maj 2012, 08:52

Foto: Annika af Klercker / SvD / SCANPIX

Det är fullt högtryck för redaktionell kommunikation. Medan andra medieområden för en tynande tillvaro råder stark tillväxt på kundtidningsområdet som omsätter 5 miljarder i Sverige. – Stampens köp av OTW visar återigen att vår bransch är den hetaste inom mediebranschen, säger Håkan Lövström, ordförande för branschorganisationen Swedish Content Agencies.


Ämnen i artikeln:

StampenHåkan LövströmFormaOTW

Traditionella medier har skurit ner, men på ett annat håll i mediebranschen är det enbart glada miner.

Redaktionell kommunikation på uppdrag av företag växer så det knakar – på bekostnad av traditionella tidskrifter.

På Bonnier Tidskrifter är det exempelvis skilda världar. 15 procent  av personalstyrkan inom tidskriftsdelen ska bort, motsvarande 70 tjänster. Men på Spoon Publishing, inom samma förlag, finns inte nedskärningar på kartan. Där hölls nyligen en påkostad personalfest, och det är full satsning som gäller. Spoon blev genom köpet av Tidningskompaniet (prislappen:  80-100 miljoner kronor) tidigare i år en lika stor aktör på området som OTW.

Spoon och OTW är kolosserna inom redaktionell kommunikation. Båda företagen har över hundra anställda vardera och över 200 miljoner kronor i omsättning.

Stampen har nu köpt OTW av Forma för flera hundra miljoner, och det är offensiv satsning som gäller. OTW:s vd Anders Knave berättade för Resume.se tidigare i dag att OTW ska expandera utomlands och tittar på uppköp i Norge och Danmark.

I Stampenkoncernen finns en annan stor kundtidningsaktör – Appelberg – som nu tillsammans med  OTW skapar ett urstarkt Stampen-erbjudande.

–      Att Knave säger att OTW ska expandera utomlands visar att Stampen satsar stort på det här området, det här blir en viktig del i Stampens affär när marginalerna på andra områden viker. Det sker en stor tillväxt inom redaktionell kommunikation hela tiden, säger Håkan Lövström, ordförande för branschorganisationen Swedish Content Agencies och vd för Nordiska Tidningsbolaget, ett annat av de större bolagen i branschen.

Redaktionell kommunikation växer även starkt internationelllt. Ett exempel på det är att Coca-Colas nya strategi är att all marknadsföring år 2020 ska bestå av just redaktionell kommunikation.

På marknaden här hemma väntas en konsolidering med fler större bolag som har tillräckliga resurser för hela paketet – papperskundtidningar, webben och webb-tv.

Papperstidningen står sig fortfarande stark inom redaktionell kommunikation eftersom den blir ett mervärde som ökar kundnöjdheten, menar Håkan Lövström.

De största aktörerna i Sverige

OTW (Stampen)
Spoon (Bonnier Tidskrifter)
JG Communication (Editakoncernen)
Appelberg (Stampen)
Nordiska Tidningsbolaget (Håkan Lövström)
Redaktörerna (MTG)
Åkesson & Curry (Bengt Åkesson)
Minimedia (Schibsted)

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev