Media
Redaktören: Så blir nya Resumé.se
Publicerad: 25 oktober 2018, 09:08
Andreas Rågsjö-Thorell blir ny webbredaktör på Resumé. Han tar över efter Fredrik Thambert som gått vidare till Klarna. Nu ger han en uppmaning till byråerna.
För sju år sedan började Andreas Rågsjö Thorell på Resumé. Nu tar han alltså över ansvaret för Resumés sajt. Här berättar han om den nya inriktningen, som är en konsekvens av såväl nytt ledarskap som Bonnier Business Medias köp av Medievärlden och Dagens Media.
Grattis till ditt nya jobb, hur känns det?
– Nu har det gått några veckor och vi börjar få saker på plats. Vi har några spännande nyheter och format som kommer att dyka upp på sajten under hösten och det känns, tro mig eller inte, större än jobbet i sig. Det här låter förstås lamt, men arbetet på Resumé.se måste vara ett lagarbete och så har det alltid varit.
Vad ska webben ta för inriktning framöver?
– Liksom våra andra kanaler ska webben framöver ta en tydligare riktning mot kommunikation och marknad. Mer byrånyheter, varumärken, kampanjer och marknadschefer. Den förkärlek för mediebranschen som Resumé har haft så länge jag har funnits här är långtifrån död, men innehållet ska snarare balanseras mot en annan sida av branschen. Under mina sju år på Resumé har varumärket redan genomgått stora förändringar. Det var mer personorienterat och spetsiga citat, samtidigt mindre affärsmässigt och branschnära. I dag skulle jag våga säga att ordningen är den omvända. Samtidigt, när vi i mångt och mycket befinner oss i buzzwordens och plattityidernas paradigm, ska Resumé.se då och då unna sig att spela "sexy football". Vi har ett arv att busa med branschen och det kommer vi att fortsätta göra, då och då.
Beskriv resume.se i Resumés värld – vad har webben för roll?
– Resumé.se ska vara pulsen. När det händer något i vår värld ska läsaren gå in på Resumé.se som av en ryggmärgsreflex. När jag åker buss och i smyg kikar över axeln på någons mobiltelefon och upptäcker att personen läser Resumé.se, det är patetiskt, men då blir jag glad. I andra hand kan Resumé fungera som den naturliga plattformen för att diskutera de större frågorna i branschen. Min ambition är också att Resumé.se ska närma sig Resumé Insikt, rent tematiskt. Där webben levererar nyheten ska Insikt följa upp med fördjupning och vice versa. Nyheten om Edelmans lönekostnader på webben som en del av kartläggningen i Resumé Insikt är ett sånt exempel. Det kommer mera.
Vad har du för löfte att ge till läsarna?
– Oj. Resumé.se ska bli mer agendasättande, rymma fler egna nyheter och bjuda på ett och annat garv. Och vi ska göra det med ett branschperspektiv, säger Andreas Rågsjö Thorell.
– Den teknikdrivna omställning som näringslivet och inte minst vår bransch befinner sig i trampar på med stegrande hastighet. Här omprövar byråerna sina positioner, ägarkonstellationer och affärsmodeller. Några lyckas, andra går vilse. Resume.se ska lyfta de inspirerande exemplen och reda ut frågetecknen när de uppstår. Branschen behöver alltid hårdare granskning.
Med den tydligare inriktningen mot kommunikation och marknad kommer Resumé.se sätta ett större fokus på kreativitet. Detta kommer bland annat att ske genom att sajten lyfter fram ett case i veckan. I anslutning till detta vill Resumé påminna byråerna att skicka in kampanjmaterial till redaktör Andreas Rågsjö Thorell. Under våren kommer Resumés redaktion att ranka de bästa svenska reklamkampanjerna genom tiderna.
– Om man kokar ner allt till pudelns kärna så är relevant kreativitet det som gör skillnad för kundens affär. I sina bästa stunder förflyttar branschen företag och hela kategorier. Som ledande branschtidning för alla som sysslar är det Resumé.se:s skyldighet att lyfta fram den spetsen som ryms på olika håll i branschen.
Mejla era kampanjer till andreas.thorell@resume.se
Resumés magasin har redan gjort en liknande resa. Sedan i våras är Billy Andersson tillbaka på Resumé som redaktör för produkten.