Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Regeringen vill ha reklam vid direktsänd sport

Publicerad: 4 juni 2012, 13:36

Lena Adelsohn Liljeroth banar väg för reklampauser i samband med direktsänd sport.

Foto: Stefan Borgius.

Regeringen föreslår att det ska bli tillåtet med tv-reklam som är kortare än en minut vid direktsända sporthändelser. Reklampauserna ska även kunna ske i andra direktsändningar, men bara om det finns "synnerliga" skäl.


Ämnen i artikeln:

Lena Adelsohn Liljeroth

Regeringen har lämnat en proposition om ändringar i radio- och  tv-lagen. Ett av förslagen går ut på att det ska bli tillåtet med  reklamavbrott som är kortare än en minut i samband med direktsända  sportevenemang.

Förslaget är en anpassning till ett EU-direktiv om  audiovisuella tjänster, vilket bland annat reglerar tv-reklam på den  inre marknaden:

– Jag tycker att det är viktigt att svenska  tv-bolag kan konkurrera på samma villkor som de europeiska tv-bolagen,  säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i en kommentar.

Regeringen  konstaterar att förslaget inte innebär att det blir mer tv-reklam  totalt sett, men fördelen med en sådan lagändring är att man kan sända reklam i samband med spelavbrott utan att tv-publiken går miste om matchen.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari nästa år.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Lena Adelsohn Liljeroth

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.