Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Regeringens förslag om telemarketing får hård kritik från mediebranschen

Publicerad: 6 Februari 2018, 14:25

Foto: Mostphotos

I dag presenterade regeringen ett förslag på skriftligt godkännade vid telefonförsäljning, vilket riskerar att bli ett hårt slag för dagstidningar och tidskrifter.


Ämnen i artikeln:

RegeringenSveriges TidskrifterKerstin Neld

Allt började i oktober 2013 när dåvarande konsumentminister Birgitta Ohlsson tillsatte en utredning för bättre konsumentskydd vid telefonförsäljning. Förslagets syfte var att stärka konsumenters ställning på marknaden genom att öka tryggheten för konsumenter när avtal ska ingås per telefon och ge ökad klarhet när det gäller avtalens innehåll.

Våren 2015 blev utredningen klar och utredarna föreslog ett skriftlighetskrav. Nu, nästan tre år senare, väljer regeringen att göra slag i saken. Från och med september 2018 ska det krävas att försäljaren skickar en skriftlig bekräftelse på sitt erbjudande, som konsumenten skriftligen accepterar efter telefonsamtalet.

Syftet med förslaget är att komma åt oseriösa telefonförsäljare, men även mer trovärdiga aktörer riskerar att drabbas. Bland annat tidskriftsförlagen, där många titlar använder sig av telemarketing för att sälja prenumerationer. Cirka hälften av branschens omsättning på åtta miljarder kommer från läsarna.

Branschorganisationen Sveriges Tidskrifter vädjar nu till regeringen att göra ett undantag.
– Telefonförsäljning har varit förknippat med problem under en lång tid, men det är inte tidskriftsbranschen som har orsakat dessa. Branscher som vår, som sköter sig, borde undantas från kraven på skriftliga avtal, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.

Även Tidningsutgivarna (TU) är kritiska mot förslaget och kräver att dagspressen inte ska omfattas av skriftlighetskravet.
– Förslaget är ytterligare ett exempel på en mediepolitik som inte hänger ihop. I dagarna lägger kulturdepartementet sista handen vid ett förslag om ett nytt och konstruktivt mediestöd – samtidigt som konsumentministern nu lägger fram ett direkt kontraproduktivt förslag, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter i en kommentar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.