Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Rejält vinstlyft för Schibsted

Publicerad: 17 juli 2015, 05:45

Schibsted ökar vinsten.

Foto: Björn Elgstrand.

Den norska mediekoncernen Schibsted levererade starka siffror i sin senaste kvartalsrapport. Både Svenska Dagbladet och Aftonbladet ökar vinsten.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalSvenska DagladetAftonbladetSchibsted

Schibsteds resultat fortsätter att öka. Det visar kvartalsrapporten som presenterades på fredagsmorgonen.

Koncernen som helhet omsatte 3803 miljoner norska kronor, jämfört med 3834 miljoner norska kronor för samma period i fjol. De gjorde ett resultat före av- och nedskrivningar (ebitda) på 642 miljoner norska kronor, jämfört med 574 miljoner norska kronor för motsvarande period förra året.

Det gick även uppåt för Schibsteds verksamhet i Sverige. Där redovisar koncernen ett resultat före av- och nedskrivningar på 246 miljoner svenska kronor, jämfört med 230 miljoner kronor för motsvarande period föregående år. Omsättningen uppgick till 1317 miljoner kronor, jämfört med 1295 miljoner kronor i fjol.

– Schibsted Sverige stärker sin position som den ledande digitala kraften i transformation av vår bransch. Vi fortsätter att utveckla vårt digitala ekosystem bland annat genom investeringar i våra nya plattformar, säger Raoul Grünthal, koncernchef på Schibsted Sverige, i en kommentar.

Aftonbladets omsättning minskade – och slutade på 504 miljoner kronor, jämfört med 528 miljoner kronor för samma period i fjol. Däremot ökar vinsten kraftigt till 71 miljoner kronor, jämfört med 57 miljoner kronor i fjol –

Det ser ljusare ut för Svenska Dagbladet. Efter år av stora nedskärningar lyckades de förbättra både resultatet och omsättningen – och gjorde ett resultat före av- och nedskrivningar på 19 miljoner kronor jämfört med 12 miljoner under samma period förra året. Omsättningen sjönk marginellt, och landade på 243 miljoner kronor, jämfört med 246 miljoner kronor i fjol.

– Det kraftigt förbättrade resultatet är även frukten av alla lyckade interna samarbeten över avdelningsgränserna, vilka gör att SvD kunnat skapa produkter och tjänster som våra läsare och annonsörer uppskattar – som nya SvD.se, vår responsiva sajt som snabbt blivit uppskattad och mycket välbesökt, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.