Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Reklam-vd tar över Time

Publicerad: 1 december 2011, 08:01

Laura Lang

Magasinsbranschen måste utvecklas för att få in nya intäkter. Amerikanska Time Inc med magasin som Time och Instyle har anställt digitala reklambyrån Digitas vd Laura Lang för att att sig in i framtiden.


Tänk att Bonnier Tidskrifter anställer Matias Palm-Jensen som vd med uppgift att ta fram nya intäkter och affärsmöjligheter. Det är ungefär vad Time Inc, mediejätten Time Warners magasinsförlag, nu gör. För knappt ett år sedan fick Jack Griffin, erfaren mediechef, sparken som vd för Time Inc eftersom hans ledarstil inte passade förlaget. Laura Lang ska ha en något lägre profil men å andra sidan har hon aldrig tidigarejobbar med magasin eller med medieproduktion tidigare. Sedan 2008 har hon lett Publicis digitala byrå Digitas. Nu är hon utvald att leda Time Inc in i en svår tid. Förlaget ger bland annat ut tidningar som Time, Fortune, Sports Illustrated och People.

I ett internt meddelande till de anställda skriver Time Incs ledning att nye vd:n ”har den djupaste respekten för medieinnehåll och den kreativa processen på samma sätt som hon har en djup förståelse för den digitala och den marknadskommunikativa världen – vilket är kritiskt för Time Incs framtid.

Hennes två viktigaste utmaningar är att hitta nya tillväxtområden, för att stabilisera det annonsberoende förlaget, och navigera rätt i en ny digital värld där ”nya” företag som Apple och Amazon tar en allt större del av förlagens intäkter. Time Inc går relativt bra men tappade ändå 3 procent i intäkter tredje kvartalet i år.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.