Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Reklambranschens mörka prognos: 50 miljarder dollar går upp i rök

Publicerad: 29 Maj 2020, 09:43

Utomhusreklam är en av de sektorer som drabbats hårdast av coronakrisen.

Foto: Anthony Rosset/Unsplash

Coronakrisen har slagit hårt mot reklamsektorn, som nu spås se 50 miljarder dollar gå upp i rök. Hårdast drabbas de traditionella medierna, medan digitala kanaler går mot strömmen.


Ämnen i artikeln:

Warc

När marknadsföringsinstitutet Warc sammanställt en prognos för globala reklaminvesteringar i februari har mycket hänt. Då spåddes en global tillväxt på 7,1 procent. 

Men på grund av coronakrisen och dess ekonomiska konsekvenser är verkligheten en annan. I Warcs senaste sammanställning spås den globala marknaden i stället krympa med 8,1 procent, baserat på data från 96 marknader. Det innebär att 50 miljarder dollar går upp i rök, när varumärken stryper sina marknadsbudgetar. 

Enskild för Europa är prognosen ännu mer dyster. Här spås reklaminvesteringarna falla mellan 12,2 procent. 

Minskningen globalt berör i princip alla kategorier, med tyngd på traditionell media. Bio drabbas hårdast, med -31,6 procent minskade investeringar. OOH väntas tappa -21,7 procent, tidningar -21,5 procent, nyhetstidningar -19,5 procent, radio -16,2 procent och tv -13,8 procent. 

Samtidigt finns det ljusglimtar. Onlinereklam fortsätter att växa med 0,6 procent, om än en rejäl minskning från den tidigare prognosen. Bäst under krisen spås det gå för sociala medier, som ser en tillväxt på +9,8 procent, därefter online video med +5 procent och online search på 0,9 procent. 

– Vi ser tre tydliga faser i nedgången: för det första, en direkt paralys vad gäller efterfrågan inom sektorer som resor, fritid, och retail, kombinerat med restriktioner på producentsidan för CPG-varumärken (Consumer packaged goods). För det andra, den vikande konjunkturvind kommer utveckla extrem press på sektorerna inom finansiell service och likaså för konsumentsidan, vars disponibla inkom nu är kraftigt försvagad, säger rapportens författare James McDonald i ett pressmeddelande.

Han tror också att varumärken som vanligtvis inte associeras med hälsa och välmående kommer att närma sig dessa områden i sin marknadsföring framöver. 

– Läkemedelssektorn kommer också att spendera mer för att snabba på förändringen i tankesättet hos konsumenterna. 

Nätjättarna fortsätter att vara vinnare inom sektorn. Googles moderbolag Alphabet spås öka omsättningen för deras reklamintäkter med 1,6 procent, till svindlande 137,1 miljarder dollar. Facebook spås öka intäkterna med 11,5 procent, till intäkter på 77,6 miljarder dollar. 

Nedgången spås bli mjukare än den efter finanskrisen 2009, då marknaden krympte med 60,5 miljarder dollar, motsvarande 12,7 procent. 

– Möjligheter kan komma ur denna kris, både för annonsörer och mediaägare. Alla varumärken borde ifrågasätta antaganden om deras företags konkurrensläge. På vilka sätt kan ni förnya er sektor? Att ekonomin kommer vara svag är självklart, men det betyder inte att alla företags resultat måste bli det, säger Brian Wieser, Global President, Business Intelligence, WPP.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Warc

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.