Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Reklambyråveteraner släpper barnboksapp

Publicerad: 15 December 2014, 15:20

Nicklas Gottrup och Viveca Järhult.

Efter en karriär inom reklambranschen klev Nicklas Gottrup och Viveca Järhult av för att lansera digitala kokböcker. Nu – två år senare – lanserar de en barnboksapp där man kan spela in rösten själv. – Vi har barn själva och tyckte att vi ville möta barnen på deras villkor, säger Nicklas Gottrup.


Ämnen i artikeln:

Stendahls

Appen Okobooko har precis lanserats och tanken är att föräldrar i stressiga tider ska kunna spela in sina, en mor- eller farförälders eller någon annan närståendes röst. På så vis tror grundarna att barnen kommer att känna trygghet.

– Vi kan aldrig kontrollera hur produkterna används men vill självklart att föräldrarna ska vara tillsammans med sitt barn och läsa i första hand. Men när det inte är praktiskt möjligt kan barnen få en trygg och bra röst att somna till, säger Nicklas Gottrup.

Hans och Viveca Järhults egna barn har varit med i processen för att ta fram den nya lösningen. I ett första skede är appen riktad mot barn mellan 3-6 år men tanken är att också äldre barn ska kunna spela in och använda verktyget för att träna sin läsning.

Både Nicklas Gottrup och Viveca Järhult har en lång erfarenhet från byråbranschen, senast från Stendahls. Men båda sa upp sig för två och ett halvt år sedan för att satsa på projektet Kokbokshyllan.

Hur har ni använt era erfarenheter från byråbranschen i arbetet med appen?
– Först och främst har vi lärt oss extremt mycket från Kokbokshyllan. Men det hade inte varit möjligt att göra Okobooko om vi inte haft byråerfarenhet. Jag var ju kreatör från början och Viveca projektledare.

Var det läskigt att säga upp sig från ett fast jobb och in i ett eget projekt?
– Både jag och nej men det var en dröm som vi hade. Vi hade inga pengar men mycket kontakter och kunskap och har satsat extremt mycket på företaget. Det är inte bara den ekonomiska tillvaron som sätts på spel utan också sambo, familj och barn. Det var ett stort risktagande som vi har lyckats bra med både nu och sedan start.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Stendahls

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.