Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Reklamen finansierar offentliga toaletter"

Publicerad: 7 januari 2013, 15:00

I helgen gick Grön Ungdom ut på DN Debatt med kravet att avskaffa reklam i kollektivtrafiken. Miljöpartiets trafikpolitiska språkrör i Stockholm, Yvonne Blombäck, menar att det räcker med att ta bort stora affischer vid stationerna. Clear Channels vd Ola Klingenborg låter politikerna hållas.


Ämnen i artikeln:

JC DecauxMiljöpartietClear Channel

– Vi har bara vunnit en upphandling hos SL. Vi har inga åsikter om hur reklamen ser ut, säger Ola Klingenborg.

Clear  Channel har ett femårigt uppdrag hos SL som sträcker sig fram till  2015.

I helgen gick Grön Ungdom ut på DN Debatt med budskapet att man  vill avskaffa reklam i kollektivtrafiken. Miljöpartiets trafikpolitiska  talesperson Yvonne Blombäck sade idag till Resumé att man visserligen vill  minimera reklamen i tunnelbanan, men att det räcker med att ta bort  storaffischerna vid stationerna.

Clear Channels vd Ola Klingenborg  medger  att en minskning av reklamen skulle slå negativt mot verksamheten, men  har i övrigt inga större synpunkter kring den politiska diskussionen.

Hans sikte är i stället inställt på fortsatt leverans.
– Vi tycker sjävklart att kollektivtrafiken är en jättebra reklam, men ytterst anpassar vi oss efter det som politikerna har bestämt, säger Ola Klingenborg.

Han  påpekar samtidigt att många kanske inte tänker på alla de samhälleliga  effekter som reklamen ger i tunnelbanan och övriga kollektivtrafiken.  

Den finansierar alltifrån bussväderskydd och offentliga toaletter till  cyklar och turistinformationsprogram:
– Det rör sig om hundratals  miljoner kronor varje år som kommer medborgarna  till godo, säger Ola Klingenborg.

Han påtalar också att en rad undersökningar visar att tunnelbaneresenärerna är positivt inställda till reklam.

Så med andra ord. Utan reklamen skulle det bli ganska lång kö till McDonalds toaletter?
– Vi finansierar som sagt mycket saker och det kanske inte alltid framgår så tydligt i debatten, säger Ola Klingenborg.

Han får medhåll från JC Decaux kommunikationschef, Carina Herly:
– Det  är alltid välkommet med kritik, men om man ska kunna bemöta den på rätt  sätt måste man tala om hur det verkligen förhåller sig, säger hon.

Hon berättar att JC Decaux erbjuder alltifrån bushållplatser och papperskorgar till offentliga toaletter.

Här kopplar man exempelvis in designers för att utforma snygga och ändamålsenliga gatumöbler.

JC  Decaux står också för allt underhåll kring det man levererar åt  kommunerna.

Företaget driver också ett konstnärligt initiativ som kallas  The Artbreak:
– Då tar vi bort kommersiell reklam och ersätter denna med konst. Detta sker fortlöpande under året, säger Carina Herly.

Hon  tycker att Grön Ungdom och Miljöpartiet måste titta på vad man får som  helhet och inte bara stirra sig blind på själva reklamen:
– Ibland  bygger ju den här typen av kritik på missförstånd. Miljöpartiet är varmt  välkomna att tala med oss om vårt affärsupplägg, säger Carina Herly.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.