Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Reklamfilmsregissör skildrar situationen för hemlösa i coronatider: ”Vill ge de röstlösa en röst”

Publicerad: 23 April 2020, 13:00

I en stämningsfull film berättar Kari och Jonny om livet på gatan efter coronautbrottet. Regissören Ali Memarchi anser att den kreativa sektorn har ett ansvar att använda den nuvarande situationen till att göra något gott.


Ämnen i artikeln:

Reklamfilm

Ali Memarchi är en Stockholmsbaserad regissör och ligger bland annat bakom reklamfilmer för Trygg-Hansa, Svenska Spel och Fortnox samt musikvideor för Kartellen.

Under de senaste veckorna har han, utan vare sig budget, byrå eller uppdragsgivare gjort en film som skildrar situationen för hemlösa i Stockholm efter coronautbrottet, var de har för tankar och perspektiv samt hur det påverkar deras vardag.

Syftet är att uppmärksamma en utsatt grupp i samhället som sällan kommer till tals, inte minst när nyhetsläget ser ut som det gör. I andra hand kan filmen bli ett sätt för människor som upplever coronakrisen som besvärande på olika sätt, att inse att det finns människor som har det sämre, människor som inte har tak över huvudet.  

FIlmen skildrar Kari och Jonny som har levt de senaste åren av sina liv på gatan och släpptes i veckan på sociala medier. Ali Memarchi har blivit kontaktat av flera medier om projektet, bland annat Sveriges Radio P4 och Dagens Nyheter.  

 

 

Regissören själv anser att kreatörer har ett ansvar att använda tiden under corona till något gott.

– Jag gör det här för att ge de röstlösa en röst. De hemlösa är relativt underrepresenterade i medier i dessa coronatider. Det är enkelt för allmänheten att följa råd från myndigheter att stanna hemma, men det är svårt när du bor på gatan, säger Ali Memarchi till Resumé. 

– Men jag gör detta även för mig själv för att få perspektiv i livet. Vi människor har en tendens att bara kolla vad vi själva går igenom men det finns alltid andra som har det värre.  Jag ville helt enkelt att deras vardag också skulle lyftas och hur de hemlösa påverkas i dessa oroliga tider.

Regissören berättar hur han först åkte runt och träffade hemlösa runtom i Stockholm. Efter ett tag  tog han kontakt med det härbärge där Kari och Jonny för tillfället bodde över natten och åkte dit. Ali berättade  om projektet och fick dem att ställa upp.

Vad ger det här dig som regissör som inte en reklamfilm för en kommersiell annonsör gör?
– Friheten att kunna skapa något som betyder något för mig och för en utsatt grupp som inte nämns.

Hur har den här krisen ändrat din syn på det du gör?
– Perspektiv i min vardag först och främst. Men eftersom också jag som frilansande regissör har drabbats rent ekonomiskt av denna kris, så ville jag i stället för att vänta tills detta är över, göra något av betydelse för de längst ner i samhället. Flesta av mina uppdrag avbokades men jag ville då lägga tid på ett passionsprojekt så min kreativitet får utlopp men också att något av betydelse berättas.

Hur ser det här ansvaret ut som du anser att kreatörer och regissörer har?
– Eftersom vi regissörer och även andra kulturarbetare har resurser i form av idéer, kontaktnät och tid, så ser jag ingen anledning till att man som kreatör inte kan göra något. 

– Ansvaret blir då att man använder sina idéer till att hjälpa med det man kan. Jag kan inte kanske hjälpa de utsatta rent ekonomiskt men jag kan skapa film och berätta deras situation och hjälpa att sprida medvetenhet till alla, så varför inte.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamfilm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.