Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Reklamkampanj ska driva igenom censurlag

Publicerad: 14 december 2011, 07:56

Nu trappar den amerikanska medie- och underhållningsindustrin upp kampanjen för den så kallade Sopa-lagen. En lag som kriminaliserar all delning av upphovsskyddat material och har jämförts med censuren i Kina.


På torsdag ska den nya lagen debatteras i den amerikanska kongressen. En delegation av makthavare från Hollywood ska finnas på plats och de bereder sin väg med en omfattande reklamkampanj i amerikansk media. Bakom reklamen står organisationen Creative America  som stöds av medie- och underhållningsföretag som Time Warner, Viacom, Disney, News Corporation, Sony och National Football League.

De kräver att kongressen ska driva igenom Stop Online Piracy Act. Om lagen blir verklighet, vilket inte är otänkbart, kan amerikanska myndigheter bland annat stänga ned sajter som använder upphovsskyddat material och kriminalisera länkning till upphovsskyddat material.

I praktiken kan det betyda att om du spelar in när du sjunger en Justin Bieber-låt och lägger ut inspelningen på Youtube, eller om du visarv ett klipp från en NFL-match på din Facebooksida kan du få amerikanska myndigheter efter dig.

Creative America hävdar att man vill försvara amerikanska jobb och i sin
reklamkampanj. ” “Every day Internet criminals use illegal foreign Web sites to steal from New York companies and hardworking Americans,” står det bland annat i reklamen och ett öppet brev som ställts till kongressen.

En annan konsekvens av lagen blir att Hollywood kan öka sina vinster kraftigt. Detnämns inte i reklamen.

Hollywood står inte oemotsagt. De flesta av de stora internetföretagen som Google, Facebook, Twitter plus de stora mjukvaruföretagen som Microsoft och IBM. Googles Eric Schmidt jämför lagförslaget med den censur som används i Kina.

Även EU har kritiserat lagförslaget.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.