Media
Reklamkoncernens hemliga Facebook-tillgångar
Publicerad: 10 januari 2011, 06:46
Reklamkoncernen Interpublic, IPG, har en okänd tillgång på hundratals miljoner.
2006 investerade företaget en hemlig summa pengar i Facebook.
BA
Billy Andersson
IPG har dragits med krisstämpel under hela 00-talet. Bara det senaste två åren har koncernen, med byråer som McCann Erickson och Lowe, tappat gigantiska uppdrag som Microsoft och Intel.
Men nu visar det sig att koncernen gjort åtminstone en mycket bra affär det senaste decenniet. 2006 när Facebook fortfarande var stängt för alla som inte gick på amerikanska college och high schools investerade IPG en mindre summa pengar i unge Mark Zuckerbergs firma.
Hur stor investeringen var är inte känt men andelen är under 0,5 procent.
Redan 2007 när Microsoft investerade 240 miljoner dollar för 1,6 procent i Facebook, sade IPGs koncernchef Michael Roth att IPG gjort en bra affär på Facebook.
Men med nya investeringen från Goldman Sachs har gett Facebook en värdering på 50 miljarder dollar, vilket är 3,5 gånger mer än 2008. Har IPG 0,25 procent i Facebook är den värd 125 miljoner dollar, 866 miljoner kronor.
Michael Roth sade till Mediapost 2008:
– Vi önskar att vår andel hade varit lite större…men när vi investerade i Facebook gjorde vi det för att lära oss vad som höll på att hända.