Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Reklamköpen minskar med 5 procent

Publicerad: 28 november 2008, 14:08

Fram till och med tredje kvartalet i år stod reklammarknaden emot lågkonjunkturen. Men nästa år viker marknaden rejält, spår IRM. Internet kommer dock att fortsätta växa.


Reklamkakan prognos för 2009. Källa: IRM

IRM räknar i sin prognos för 2009 med att reklammarknaden kommer att omsätta 31,3 miljarder nästa år. Det är en minskning med fem procent jämfört med i år.

De flesta medier får det tufft nästa år. Internet är undantaget. IRM spår att nätet kommer att ta hem 16,7 procent av reklamkakan nästa år. Det innebär ökade intäkter med 7 procent.

Då skulle internet också passera tv som reklammedium. De kommersiella kanalerna kommer få se en minskning med 7 procent nästa år. Även dagspressen får det tufft med ett tapp på 8 procent.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.