Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Reklamköpen minskar

Publicerad: 16 februari 2010, 10:04

Reklamköpen hos de svenska mediebyråerna fortsätter att minska. Men raset har avtagit i styrka. Flera kanaler kan också uppvisa plussiffror


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Sveriges mediebyråer redovisar idag de första siffrorna för 2010. De visar på en nedgång med fyra procent jämfört med januari 2009.
− Januari bådar gott, minus 4 procent är det minsta tappet på länge, men det är först under de kommande månaderna vi kommer att se i vilken omfattning investeringarna är på väg tillbaka. Januari brukar generellt vara en månad med låga volymer så det är svårt att så här tidigt på året bedöma hur utvecklingen kommer att te sig under våren, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Under månaden sticker sök ut som den kategori som ökar mest (+12 procent) och även kvällspressen visar en överraskande uppgång på 8 procent. Internet och tv visar en svag tillväxt. Men för print är det fortsatt tungt. Fackpressen rasar mest medan landsortspressen klarar sig bäst.

Mediekategorier som ökar i januari:
Sök                         12 procent
Kvällspress            8 procent
Internet                    2 procent
TV                             2 procent
Utomhus/Trafikreklam 0 procent

Mediekategorier som minskar i januari:
Bio                          -59 procent
Övrigt                      -42 procent
DR/Annonsblad   -28 procent
Fackpress             -14 procent
Populärpress       -13 procent
Radio                     -12 procent
Storstadspress      -9 procent
Landsortspress     -7 procent

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.