Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Reklammarknaden bromsar in

Publicerad: 12 maj 2008, 12:02

De första tecknen kommer nu på att annonskonjunkturen är på väg att vika. Marknaden växte i och för sig under första kvartalet, men betydligt långsammare än i fjol.


Reklamkakan första kvartalet. Föregående år inom parantes. Källa: IRM

IRM:s första kvartalsrapport visar på en reklammarknad som fortfarande går ganska bra. Totalt växte investeringarna med 3,3 procent till 7,5 miljarder.

Men tillväxttakten har halverats jämfört med första kvartalet 2007. En svagare konjunktur börjar nu märkas även på annonsmarknaden.

De ”nya” medierna går bättre än de traditionella. Mobilmarknadsföring växer snabbast av alla kategorier, men står bara för en promille av de totala medieköpen.

Internet växer nu bara med 23 procent, men är nu ett lika stort reklammedium som kommersiell tv, som växer i takt med marknaden som helhet.

Bättre än marknaden går det för radio som växer med 7 procent. Utomhus och populärpress behåller sina marknadsandelar.

Värre är det för dagspressen. Storstadspressen tappar pengar jämfört med ifjol, kvällspressen ligger på plus minus noll och landsortspressen växer ungefär i takt med totalmarknaden.

På minussidan finns också adresserad dr, fackpress, annonsering i kataloger och annonsblad.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.