Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Reklamraset bromsas upp

Publicerad: 3 november 2009, 13:19

Fallet i reklaminvesteringar fortsätter men dämpas under årets tredje
kvartal till 13,2 procent. Det visar nya IRM-siffror.


Ämnen i artikeln:

IRM

Under årets tredje kvartal investerades 5,9 miljarder kronor i reklamutrymme, vilket är nära 900 miljoner kronor mondre än tredje kvartalet 2008.

Procentuellt har reklaminvesteringarna under tredje kvartalet minskat med 13,2 procent jämfört med samma period 2008.

Det är trots allt en förbättring jämfört med andra kvartalet då reklaminvesteringarna föll med 16, 3 procent.

Förlorarna är som tidigare dagspressen, vars investeringar minskar med 22 procent. Även magasinsbranschen har det fortsatt tufft med ett fall på över 20 procent.

– Alla tryckta medier har det jobbigt. Det som minskar minst är dr som tappat 6 procent av fjolårets investeringar under tredje kvartalet, säger Magnus Anselm, vd för IRM.

TV klarar sig förhållandevis bra. Mediet tappar 12,5 procnet, vilket är mindre än totalmarknadens tapp.
Men det finns också medier som ökar. Butiksmedierna ökar med 6, 5 procent, webben med 4 procent och reklam i mobiltelefonen ökar med 63 procnet, men från mycket låga nivåer.

Det som växer inom webbreklamen är sökordoptimering och katalogtjänster. För traditonella kampanjsajter och banner minskar investeringarna.

– Det pågår en överflyttning av den här verksamheten till internet från tryckta medier. Och på internet växer den, säger Magnus Anselm.

Annars ser han inga anmärkningsvärda händelser i rapporten. Men än möjlighegen IRM:s egna pricksäkerhet:

– Den ligger precis som vår prognos. Vi missade bara med 3 promille.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.