Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Reklamreportern som blev byrå-vd – nu sluter Pia Grahn cirkeln

Publicerad: 10 februari 2017, 15:08

Pia Grahn.

Foto: Andreas Elgstrand

Pia Grahn är aktuell som ny vd för Regi som driver Årets Byrå. För Resumé berättar hon hur karriärvalen inom såväl journalistik som reklam har lett henne "hem". Dessutom förklarar hon varför man aldrig säger att en vd får sparken.


Ämnen i artikeln:

Årets ByråPia GrahnKommRegiCannes Lions

Pia Grahn fullkomligt älskar reklam. Intresset började redan under uppväxten i finländska Karleby, då hon i tidiga tonåren var en flitig läsare av amerikanska modemagasin som Vogue eller Seventeen – hon tyckte minst lika mycket om att titta på reklamen, som artiklarna.

Mamma jobbade som tandläkare och pappa som chefredaktör för en tidning. Likt många journalister före henne, innebar det en viss aversion för yrket – innan hon själv uppgivet insåg att hon skulle gå samma öde till mötes.

Men före insikten hann hon studera ekonomi och marknadsföring i Åbo.
– Jag tänkte länge att jag såklart inte kunde följa pappas fotspår. Men 25 år gammal kom jag på att jag ju är journalist. "Äntligen!", sa pappa när jag berättade om planerna att läsa ett påbyggnadsår i journalistik på Stockholms universitet.

Första journalistiska insatsen gjorde hon under tre år på numera nedlagda Quo Vadis som bevakade hennes favoritämnen: Varumärken, reklam och marknadsföring.
– Jag jobbade med Carin Fredlund som lärde mig allt jag kan och lite till, inte minst i reklamhistoria. Hon var min mentor.

Efter tre år på tidningen kom Resumé in i bilden.
– På den tiden var redaktionen mycket större, vilket gjorde att jag kunde besöka byråer även utanför Sverige. Vi bevakade Cannes Lions på plats varje år. Det var en väldigt kul och lärorik tid, men också rörig: Vi bytte chefredaktör fem gånger under mina sex år.

Tiden på Resumé avslutades med mammaledighet, varefter Dagens Industri värvade henne i syfte att göra en typ av mini-Resumé på en sida i varje onsdagsupplaga. Av en händelse flyttade även Regi och Årets byrå med till Di.
– Jag trivdes så bra på Di att jag kände att jag hade kunnat stanna där länge. Men så blev det inte riktigt.

Efter bara ett år blev Pia Grahn aktuell som vd för Reklamförbundet (numera Komm). Det kan tyckas plötsligt att erbjudas en vd-roll i en bransch man tidigare bevakat efter tio år som journalist. Men hon har i själva verket gjort kortare instick på pr-byråer mellan reportertjänsterna, bland annat Infokraft som senare kom att heta Edelman, men också Andreasson Pr.
– Jag hade aldrig tänkt att jag skulle bli vd – inte heller att jag skulle lämna journalistiken. Det var faktiskt ganska ångestladdat att ta klivet eftersom jag hade världens bästa och roligaste år som reporter.

Inte långt efter att Pia Grahn tillsatts som vd fick hon smaka på sin egen medicin – snopet nog dessutom av sina gamla kollegor på Resumé. När tidningen skulle göra en intervju med henne for teamet till hennes hus i Älta. På plats upptäckte fotografen den numera nästan standardiserade texten "Ingen reklam, tack" på brevlådan. Han tog en bild och scoopet var ett faktum.

LÄS MER: Reklamförbundets vd ratar reklam i lådan

Nyhetens smaskigt hycklande karaktär gjorde att den blev ett föremål för många av landets större tidningar.
– Skylten satt kvar efter den tidigare ägaren. Jag kan skratta åt det nu, men inte då. Reportern var en kollega, det blev ett drev och det var inte kul. Dock var det nog ganska nyttigt att ha varit med om, inte minst fick jag känna på hur det är att själv utsättas för pressande intervjuer.

Kändes det som ett svek?
– Ja, men ändå inte. Jag hade förmodligen gjort samma sak – eller kanske inte, jag är nog lite för snäll för det.

Som reporter lär man känna många i bevakningsområdet och det kan rent av växa fram vänskapliga band. Hände det att du själv undvek nyheter av känslig karaktär för att du inte ville såra en kompis?
– Nej, jag har alltid varit lojal mitt uppdrag.

Pia Grahn tror att det skulle vara svårt att återvända till journalistiken.
– Jag tror att det går bra att gå den här yrkesvägen. Men däremot inte tvärtom. Det vore svårt att gå in nu som granskande reporter, för jag vet för mycket om byråer och kommunikationsköpare, har såklart massor av hemligheter som jag har fått i förtroende.

Pia Grahn har aldrig haft en karriärplan utan tagit stegen som de kommer. Efter tre år som ledare för Reklamförbundet tog hon ytterligare ett steg in i vd-racet bland byråerna. Hon började på Storåkers McCann som vd, och blev sedan kvar inom McCann i drygt i fyra år. Därefter hade hon ledande poster på bland annat Grayling och H+k Strategies, dock sällan längre än ett år i taget.

Den gamla reportern hade blivit ett av branschens mer etablerade namn.

Hon nämner många förebilder som har betytt mycket för hennes ledarskap, framförallt Michael Storåkers, men också Viggo Cavling, Martin Vårdstedt, Gunilla Herlitz och Anne Årneby.
– Jag har hunnit med en hel del chefer. De har varit min bästa ledarskola.

På vilket sätt – vad har de lärt dig?
– Massor, på alla plan. Flera har också lärt mig hur man inte ska göra. Hänga ut medarbetare öppet till exempel. Eller ta cred för något som någon annan gjort. Det är som med Pippi: När man är stark, det vill säga har vd-rollen, så måste man också vara extra snäll. Men även tydlig och modig. Det är viktigt inte minst när det handlar om svåra beslut och uppsägningar. Det är varken roligt att bli uppsagd eller att säga upp någon annan, men jag tycker att man ska göra det på ett sätt så att man kan se personen i ögonen även efteråt.

Pia Grahn har själv fått foten, efter bara fem månader på Grayling.
– Två månader efter att jag hade klivit på fick vi en ny global ledning som bestämde att vi i Norden skulle renodla affären och enbart fokusera på public affairs. Det var en helt ny strategi och då var jag helt fel person att leda byrån vidare. Både jag och halva byrån blev uppsagd. Fast som vd blir man inte riktigt uppsagd, utan man "hittar en lösning" som det heter.

Ja, varför säger man aldrig som det är när det gäller just vd:ar?
– Det finns ofta en pr-konsult bakom begreppen. Dessutom är vd-avtal lite speciella. De gör att man tvingas fram till en dialog som ofta slutar med att vd:n i fråga till slut får säga "då är inte jag rätt personer att leda företaget" eller "ledningen och jag har olika syn på hur verksamheten ska drivas vidare". Sedan kommer man alltså överens om att man slutar, följt av en karantän under en längre tid.

Pia Grahn konstaterar att från februari 2017 är cirkeln sluten.
– Alla erfarenheter jag har samlat på mig har liksom fört mig fram till den här punkten. Årets Byrå handlar om att ge byråerna en indikation på vad de gör bra och inte, och sedan förbättra sig utifrån resultatet. Jag har varit journalist, köpare och byråledare – så jag tror att jag kan sätta mig in i alla parters perspektiv. Att få leda Regi känns faktiskt lite som att komma hem.

Årets Byrå genomförs i år för den sjuttonde gången. Nytt är dock expansionen i Norden. Förra året instiftades priset i Norge och i år är det Finlands tur – första galan går av stapeln denna helg i Helsingfors. Alla vinnare i Finland kommer sedan till Stockholm för att få uppleva den mer etablerade galan i Stockholm.
– På så sätt får de en känsla för hur årets Byrå kan växa till sig efter några år. Dessutom handlar det om att ge alla möjlighet att nätverka såklart.

Nätverka är Pia Grahn något av en expert på. Hon har till exempel varit på Cannes Lions nästan lika många gånger som Årets Byrå, alltså de senaste femton åren. Hon lär därmed vara en av evenemangets mest trogna gäster.
Matias Palm Jensen sa en gång att jag är som ett analogt Facebook; Var man än är i världen så känner jag folk. Det var roligt sagt, speciellt av honom – som också känner "alla".

Tröttnar du aldrig?
– Cannes Lions har faktiskt blivit lite för stort under de senaste åren. Jag minns när Carin Fredlund visade mig runt under mitt första år, då fanns det bara två kategorier: Print och film. Nu är den 20 kategorier och ett så digert seminarieprogram att man inte längre hinner med allt. Men överlag så tycker jag verkligen att det är världens bästa vecka, med inspiration och nätverkande du inte kan få någon annanstans. Jag tröttnar aldrig.

Pia Grahns 5 karriärtips

- Välj din chef med omsorg.
- Lita alltid på din egen magkänsla.
- Ta inte ett jobb på smicker.
- Var snäll & schysst.
- Ha roligt!

Fakta / Pia Grahn

Ålder: 48.
Bor: I Älta.
Uppvuxen: I Karleby i Finland.
Familj: Tvillingflickor, snart 13.
Tjänar: 1 977 600 (2015).
Karriär i korthet: Reporter i cirka 10 år (QV, Resumé och Dagens Industri), vd för Komm (Reklamförbundet) i tre år, därefter ledande poster på McCann, H+K Strategies, Grayling och DGA.
Utbildning: Ekonomie magister/Åbo Akademi & Journalist/JMK.
Drömjobbet: "Vd för Cannes Lions. Eller jobba med Oprah."
Medievanor: "Storkonsument av media. Netflix, HBO, Viasat... Oprah Magazine, Vanity Fair... listan kan göras lång."
Musik: Soul och rnb.
Lästips: Allt av Erica Jong.
Rekommenderar: "Cannes Lions. Almedalen. Båda är måsten."

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.