Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Rekord i annonsintäkter för Super Bowl

Publicerad: 5 Februari 2018, 07:22

Skådespelarna Danny McBride and Chris Hemsworth i en påkostad kampanj för Tourism Australia.

Reklamutrymmet för Super Bowl var helt utsålt, Youtube märker propaganda och David Lagercrantz ”Jag är Zlatan” blir film.


Ämnen i artikeln:

CP+BNBCAd fraudZlatan IbrahimovićDavid LagercrantzMorgonsvepetYoutubeReklamfilmSuper Bowl

Annonsrekord för Super Bowl
Inatt gick supermatchen Super Bowl mellan Philadelphia Eagles och The New England Patriots av stapeln – en sändning som drar över 100 miljoner tittare världen över och där reklamfilmerna sägs vara en lika stor del som själva matchen. Och smakar det så kostar det. En 30 sekunders film går på nätta 50 miljoner kronor.

Tv-bolagen NBC, CBS och Fox turas om att sända storeventet. I år hade lyckan gått till NBC som 48 timmar innan match meddelade att reklamutrymmet till Super Bowl var helt slutsålt. Detta har inte hänt de senaste två åren. Enligt Adweek innebär det ett annonsrekord på 500 miljoner dollar. I Sverige sände TV3 matchen – med Eagles som segrare med 41-33.

Youtube märker statssponsrade nyhetskällor
I kampen för att motverka fake news kommer Youtube nu börja förse alla nyhetsklipp som kommer från statssponsrade källor med risk för propaganda med en särskild märkning, skriver Wall Street Journal. Bredvid länkningen hittar man dessutom en länk till källan hos Wikipedia. Detta initiativ hindrar dock inte de statssponsrade källorna från att ladda upp klipp på plattformen.

”Jag är Zlatan” blir film
Journalisten och författaren David Lagercrantz bok ”Jag är Zlatan” blir film. Han kommer själv att skriva manuset, rapporterar Variety. Filmen produceras av B-Reel Film i Göteborg och har en budget på nära 50 miljoner svenska kronor. Sedan tidigare står det klart att David Lagercrantz manus till Millenium-uppföljaren filmatiseras.

CP+B sparkar kreativa chefen
Ralph Watson
, chief creative officer vid CP+B, avskedas från sin tjänst, skriver Adweek. Watson kom till byrån tidigt 2014, efter roller på bland annat Arnold, Saatchi & Saatchi och BBDO. Adweek har sökt CP+B för en kommentar, men de vill inte uppge anledningen för avskedet.

Tivo lät tittarna skippa Super Bowl – för reklamen
Appen Tivo tog Super Bowl-hajpen ett steg längre. De implementerade en funktion som gjorde att tittarna kunde skippa att titta på fotbollen till förmån för just reklamfilmerna. Funktionen kallades ”Gameskip” och gjorde att reklamen blev en del av showen.

Ad fraud på Newsweek – toppar avgår
Omfattande ad fraud har upptäckts på Newsweek, där mediebolaget ska ha köpt trafik och begått ad fraud efter att ha tagit emot 2,8 miljoner dollar från Consumer Financial Protetion Bureau för digitala annonsköp. Nu har Newsweeks publisher och finanschef avgått. Mediebyrån, som tog emot 6,4 miljoner från GMMB för att placera, var inte medvetna om bluffen.

Profilen stoppas från att jobba på TV4
SVT:s programledare Fråga Doktorn, Suzanne Axell, kritiserar SVT efter att ha fått nobben att ställa upp i program i program som TV4:s ”Hela kändissverige bakar".

– Jag kan bara konstatera att jag sett andra SVT-profiler i många kommersiella sammanhang eller på andra kanaler men jag får nej, säger hon till Expressen.

Suzanne har dock synts i andra SVT-program som ”På spåret” och ”Go’kväll”.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.