Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Rekord i mobilen – tack vare Lajkat

Publicerad: 18 Februari 2015, 15:45

Aftonbladets publisher Jan Helin.

Foto: Jonas Eltes.

Aftonbladet slår mobilrekord med drygt 5,7 miljoner unika besökare förra veckan. Detta sedan viralsajten Lajkat inkluderats i trafiken. Nu vill Jan Helin se förändringar i hur Kia-Index mäter.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLajkat.seJan Helin

De senaste veckorna har Expressen minskat gapet till Aftonbladet i mobilen. Mycket tack vare viralsajten Omtalats trafikframgångar. I förra veckan valde Aftonbladet att göra samma sak genom att inkludera Lajkat, som tidigare redovisats separat, i sin mobiltrafik på Kia-index.

Nu visar det sig att draget gav effekt. Aftonbladet mobil noterade all time high med drygt 5,7 miljoner unika besökare. Lajkat nådde 1,3 miljoner unika, men nettotillskottet för Aftonbladet jämfört med veckan innan blev strax under 600 000. Samma vecka nådde Expressen knappt 3,7 miljoner unika i mobilen.

Men någon klang och jubelföreställning utåt sett har det inte blivit. Syftet med att ta in Lajkats trafik i Aftonbladets var att testa hur Kia-Index mäter unika besökare i mobilen.

– Jag har levt i tron, och sagt så vid ett otal seminarier, att när det kommer till mobilen och måttet unika besökare kan man vara tämligen säker på att det stämmer överens med en faktiskt fysisk person. Få människor surfar från mer än en mobil till skillnad mot desktop. Men här finns det skäl att fundera på om det verkligen är så. Vårt tidigare antagande har varit att det här inte ger något större nettotillskott (att inkludera Lajkat) eftersom Aftonbladet redan har en sådan brutal räckvidd i mobilen, säger Jan Helin i senaste avsnittet av podden MattsonHelin.

Framöver vill han att Sveriges Annonsörer som äger och driver Kia-Index ska se över hur mätningarna går till.

– Vi gör det här för att få igång en viktig branschdiskussion. Vad är det som Kia-Index mäter och som annonsörerna betalar för? Det här är viktigt för dem att fånga upp så att det inte blir samma diskussion som kring TS, på den tiden det gick att köra in bananer i upplagan. Det är viktigt att försöka undvika det i en onlinevärld, säger Helin i podden.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.