Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Rekordår för Jung – söker nu fler medarbetare

Publicerad: 23 Juli 2018, 05:45

Jimmy Rodhelind, vd Jung Relations

Foto: Pressbild

Med en byråintäkt på 49,9 miljoner kronor, har Jung Relations ökat med 24 procent från föregående år och ser den högsta intäkten i byråns historia.


Ämnen i artikeln:

BokslutGuldvågenSpinnJimmy RodhelindJung Relations

2017 har varit ett bra år för pr-byrån Jung Relations och byrån har kammat hem flera priser. Under Spinngalan vann byrån fyra guld och två silver. Bland annat tilldelades man "Årets content marketing" med "Sportsvenska för invandrare" för Svenska Spel, och "Årets innovationskampanj" med "Den nya rikssvenskan" för Lernia.

Byrån växte i omsättning, vinstmarginal och byråintäkt. Med en omsättning på 76 miljoner ökade man med cirka fem miljoner sedan föregående år. Byråintäkten ökade i sin tur med 24 procent, vilket innebär en siffra på 49,9 miljoner och den högsta i byråns historia. Vinstmarginalen ökade med två procent från 2016 och ligger på 7,76 procent. Rörelseresultatet skrivs till 5,9 miljoner kronor, en ökning med 45 procent från 2016.

Utöver det utökade Jung Relations sin personal och gick från 37 till 43 helårsmedarbetare.

– Vi skördar nu frukten av de senaste årens investeringar i personal och kompetensutveckling. 2017 var ett fantastiskt år kreativt och finansiellt, men även kulturellt. Jag är övertygad om att företagskulturen och de ekonomiska resultaten är tätt sammanflätade. Därför blir jag lika glad över den fina resultaträkningen som av vårens topplacering i Guldvågen, säger Jimmy Rodhelind, vd på Jung.

Under 2017 inleddes nya samarbeten med bland annat IKEA, H&M och Gotlands Bryggeri. Samtidigt fick Jung nya och utvecklade förtroenden från långvariga uppdragsgivare som Volvo Cars, Svenska Spel och ICA.

2018 har också sett bra ut. I den fjärde upplagan av Guldvågen – ett pris som går till den byrå i Sverige som är bäst på att ta tillvara, lyfta och belöna de anställdas kompetens oavsett kön – hamnade byrån på en andraplats. Förstaplatsen gick till The Amazing Society.

– Under 2017 utökade vi vår kreativa mångfald. Våra uppdrag blir allt bredare och mer komplexa – det känns därför naturligt att vi nu växer inom reklam och andra angränsande discipliner. Vi trivs väldigt bra i rollen som hybridbyrå, säger Ebba Hultengren, kreativ chef på Jung.

Jung Relations fortsätter att rekrytera och söker nu en planner, produktionsledare och designer.

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.