Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Rekordbonus för nätet

Publicerad: 13 februari 2008, 08:49

Dagens Industri tjänade 242 miljoner i fjol. Sparande på papperstidningen, annonssuccé för DI Weekend och rekordvinst på nätet förklarar framgången. – Strategin är nu att öka antalet fullbetalande prenumeranter och öka integrationen mellan våra digital medier, säger vd Gunilla Herlitz.


Dagens Industris redaktion i Stockholm.

Det var inte ”all time high” när DI i går firade resultatet, men bra nära rekordåret 2000. DI-koncernens rörelsemarginal på 29 procent gör tidningen till landets mest lönsamma. Papperstidningen ökade vinsten med 63 miljoner till 208 miljoner kronor:

– Vi bytte tryckeri och sänkte kostnaderna rakt av på redaktionen, förklarar chefredaktör och vd Gunilla Herlitz. Annonsintäkterna ökade med 5,5 procent, medan prenumerationsintäkterna   sjönk något. I årets TS kommer vår upplaga att öka, men nästa år minskar den. Vår strategi är att minska antalet rabatterade ex och öka andelen fullbetalande.

– Vi har varit bortskämda med att kunna köra två dr-kampanjer om året och hålla upplagan. Men visst finns det ett motstånd mot papper och jag kan se en framtid med sjunkande upplaga men högre betalningsgrad. Våra lojala kärnläsare är lite äldre och inte benägna att byta från papper till nätet rakt av. Det är en långsam process.

I gengäld går di.se allt bättre: 97 miljoner i omsättning och en vinst på 44 miljoner. Di-tv gjorde en förlust med tio miljoner kronor, medan det fjärde bolaget i gruppen, Dina Pengar, levererade en vinstmiljon.

– DI Weekend har varit en fantastisk framgång och drog in 55 miljoner kronor i annonsintäkter, säger Gunilla Herlitz. Det är väl ungefär lika mycket som VA eller Affärsvärlden omsätter.

Resultatet visar sig också i de 225 DI-anställdas plånböcker. Medarbetare på papperstidningen får en bonus på 1,5 månadslöner, de anställda på di.se får precis som i fjol tre månadslöner.

– Om det leder till osämja? Nja, det tror jag inte, säger Gunilla Herlitz. Det har tidigare varit lite mer statusfyllt att jobba på tidningen. När nätet får högre bonus bidrar det till att höja statusen.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.