Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Rekordet i sociala medier

Publicerad: 9 Mars 2014, 22:35

Vinnaren Sanna Nielsen.

Foto: SVT/Olle Kirschmeier.

Enligt en undersökning från Telenor genererade finalen av Melodifestivalen nästan 78 600 inlägg under lördagen, vilket är nytt rekord för schlagertävlingen. Bara mellan 21:45 och 22:00 gjordes 10 859 inlägg.


Ämnen i artikeln:

Telenor

På bara en kvart, mellan 21:00 och 21:15, fick Ace Wilder 2 211 omnämnanden i kanaler som Facebook, Twitter, Instagram och olika bloggar, enligt Telenor.

Men totalt sett var vinnaren Sanna Nielsen mest omtalad under sändningen med cirka 5 900 inlägg, strax före Ace Wilder (5 700) och Alcazar (3 600).

– Jag höll förstås ett extra öga på fenomenet Yohio som verkligen engagerat i sociala medier under festivalturnén, men det här var tjejernas dag. Hyllningarna till Ace och Sanna visste inga gränser. Det pratades lite ålder också, ingen verkade tro på att Ace Wilder är äldre än Sanna Nielsen. Jonas Gardells tweet "Sanna Nielsen är bara 29 år! Och Anton Ewald kallar henne 'en äldre artist'. Vad gör det mig till? En 'utdöd artist'?" får flest retweets under kvällen och nästan 1000 favoriseringar, säger Alexandra Carlsson, festivalgeneral och pressansvarig på Telenor, i ett pressmeddelande.

Totalt sett över hela Melodifestivalturnén har Yohio genererat flest omnämnanden med 12 949 inlägg, strax före Alcazar (11 856) och med nästan dubbelt så många som om trean Sanna Nielsen (6 616) och fyran Ace Wilder (6 521).

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

Telenor

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.