Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Rekordnivå för medieinvesteringarna – här växer svenska marknaden

Publicerad: 7 december 2021, 08:54

Medieinvesteringarna ökade med 10,2 procent under november jämfört med i fjol. Flera av mediekategorierna nådde rekordnivåer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometernMedieinvesteringar

Mediebyråbarometern redovisar medieinvesteringarna förmedlade av Sveriges Mediebyråer. Siffrorna för november visar att marknaden nu har återhämtat sig efter pandemin. Totalt förmedlades under november drygt 1,6 miljarder kronor.

Flera mediekategorier ökade under månaden bio, online video, sociala medier, dagspress kväll, utomhus/trafikreklam, radio, TV, dagspress storstad, populärpress, fackpress, online display och dagspress landsort. Räckviddsmedierna tv, radio och utomhus/trafikreklam nådde all-time-high för en novembermånad. Samtidigt har bio återhämtat sig mycket snabbt och är nu nästan uppe på samma nivåer som innan pandemin.

De digitala kanalerna noterade all-time-high för november med drygt 613 miljoner, och är nu permanent förbi tv som den största mediekanalen. Tillväxten i november var 10,6 procent och ackumulerat för året 21,6 procent. Tillväxten drivs framför allt av sociala medier och online video. Hittills under 2020 står online video för 23 procent kopplat till investeringarna i rörlig bild. För bara två år sedan var andelen 15 procent.

Totalt ökade medieinvesteringarna med 10,2 procent under november, jämfört med samma period föregående år. Ackumulerat, hittills i år, uppvisar de totala investeringarna en positiv tillväxt om 12,2 procent.

Endast två mediekategorier uppvisade negativ tillväxt under november, DR/Annonsblad och sök. Detta med 35,5 respektive 15,5 procent. Ackumulerat fram till november är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest, en negativ tillväxt om 33,4 procent.

– Om inte ytterligare en pandemivåg slår mot Sverige är prognosen för 2022 mycket ljus. Det finns tillväxt i ekonomin, efterfrågan på reklam är hög och 2022 består av flera event som driver reklammarknaden såsom vinter-OS, fotbolls- VM och riksdagsval, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå i ett pressmeddelande.

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.