Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Rekordökningen prisas

Publicerad: 9 Oktober 2008, 14:46

Förra året vann Knorr Vie Shot titeln Årets Dagligvara. I år går priset till Listerine som enligt The Nielsen Company tagit en marknadsandel på drygt 77 procent på bara ett år.


Bakom tävlingen Årets Dagligvara, som arrangerades för andra året i rad, står analysföretaget The Nielsen Company samt Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, och Svensk Dagligvaruhandel. Fyra kriterier bedöms: varugruppens totala tillväxt, produktens marknadsandel, försäljning och distribution.

Förra året gick vinsten till Unilevers frukt- och grönsaksshot Knorr Vie Shot. I år hyllades munsköljmedlet Listerine som den bästa produktlanseringen.

Listerine har funnits i 125 år men är fortfarande relativt nytt i Sverige. Enligt The Nielsen Company har Listerine sedan lanseringen förra året tagit 77,6 procent av den totala marknaden för munsköljmedel i Sverige.

– Att vi medverkat till att kategorin gått från en omsättning på 28 miljoner kronor 2006 till 100 miljoner kronor 2007 gjorde av vi visste att vi låg bra till. Priset är en bekräftelse på att vi gör rätt saker. Det är ett kvitto på att vår nya nordiska organisation klarar av stora lanseringar, säger vinnarna Victoria Appelqvist, nordisk marknadschef, och Patrik Hene, kundutvecklingsansvarig, på McNeil Sweden, i en kommentar.

Tvåa blev Gillette Fusion rakblad och hyvlar från Procter & Gamble. Trea blev Milda Mat Extra från Unilever.

Motivering av vinnaren:

Genom ett hårt arbete med att skapa synlighet i butik och en kraftig mediainvestering, har McNeil med lanseringen av Listerine femdubblat försäljningen inom kategorin munskölj och därmed förändrat svenskens munvårdsbeteende.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.