Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Rekordras i medieinvesteringarna

Publicerad: 17 Februari 2009, 08:46

Mediebyråernas annonsvolymer minskade med 24 procent i januari 2009 jämfört med samma månad 2008, visar Mediebyråbarometern. Kvällspress och utomhusreklam är i fritt fall och har nästan tappat  halva annonsvolymen. Internet bryter för första gången sin uppåtgående trend och minskar med 30 procent.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerPer RosvallLågkonjunktur

Drygt 200 förmedlade miljoner har försvunnit  på ett år, visar Mediebyråbarometern.

Minskningen 24 procent är den största som noterats sedan Mediebyråbarometern startade i augusti 2006, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressutskick.

Investeringarna minskar kraftigt i samtliga stora medieslag .
De stora förlorarna är kvällspressen är utomhusreklam som tappar 42 procent respektive 40 procent.
Men det stora bakslaget står ändå internet för: Tvåsiffriga tillväxttal varje månad har blivit en nedgång på strax över 30 procent.

– Januari har blivit extra hårt utsatt på grund av uppskjutna budgetprocesser och därmed försenade årsavtalsförhandlingar, som styr de större annonsörernas medieinvesteringar. Stora förändringar vad gäller grundläggande villkor såsom konsumtion och kapitalkostnader i många branscher, inte minst fordons- och bankindustrin, ligger till grund för detta, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Mediekategorier som minskar i januari:

Kvällspress -42 procent
Utomhus -40 procent
Radio -31 procent
Internet -31 procent
Dagspress storstad -27 procent
Veckopress -20 procent
Dagspress landsort -19 procent

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.