Media
Rekordras i medieinvesteringarna
Publicerad: 17 februari 2009, 08:46
Mediebyråernas annonsvolymer minskade med 24 procent i januari 2009 jämfört med samma månad 2008, visar Mediebyråbarometern.
Kvällspress och utomhusreklam är i fritt fall och har nästan tappat halva annonsvolymen.
Internet bryter för första gången sin uppåtgående trend och minskar med 30 procent.
PW
Peter Willebrand
Drygt 200 förmedlade miljoner har försvunnit på ett år, visar Mediebyråbarometern.
Minskningen 24 procent är den största som noterats sedan Mediebyråbarometern startade i augusti 2006, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressutskick.
Investeringarna minskar kraftigt i samtliga stora medieslag .
De stora förlorarna är kvällspressen är utomhusreklam som tappar 42 procent respektive 40 procent.
Men det stora bakslaget står ändå internet för: Tvåsiffriga tillväxttal varje månad har blivit en nedgång på strax över 30 procent.
– Januari har blivit extra hårt utsatt på grund av uppskjutna budgetprocesser och därmed försenade årsavtalsförhandlingar, som styr de större annonsörernas medieinvesteringar. Stora förändringar vad gäller grundläggande villkor såsom konsumtion och kapitalkostnader i många branscher, inte minst fordons- och bankindustrin, ligger till grund för detta, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.
Mediekategorier som minskar i januari:
Kvällspress -42 procent
Utomhus -40 procent
Radio -31 procent
Internet -31 procent
Dagspress storstad -27 procent
Veckopress -20 procent
Dagspress landsort -19 procent