Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Rekordresultat för TV4 Sverige

Publicerad: 24 november 2009, 12:45

Från nedläggningshot till rekordresultat med en omsättning på närmare en halv miljard. TV4:s lokal-tv ser ljuset i tunneln. Den annonsmarknad som de är med och slåss på beräknas vara värd 13–14 miljarder per år – och ambitionen är att kapa åt sig en ännu större bit av kakan.


Ämnen i artikeln:

TV4

truefalse

Åsa Severed, chef på TV4 Sverige AB.

TV4 Sverige AB bildades 2004. Innan dess bestod lokal-tv-verksamheten av ett antal, ofta förlusttyngda, fristående bolag. Under årens lopp har verksamheten många gånger varit nedläggningshotad.
– TV4-gruppen ansåg att det kostade för mycket pengar att hålla verksamheten i gång. Det var heller ingen självklarhet att behålla lokala stationer då övergången till marksänd digital-tv genomfördes. I efterhand kan vi konstatera att det är bra att TV4 Sverige inte lades ned, säger Åsa Severed, vd för TV4 Sverige AB och tidigare vd för TV4 Göteborg.

TV4 Sverige är ett helägt dotterbolag inom TV4-gruppen. Företaget äger och driver TV4:s lokalstationer samt sänder lokal-tv över hela Sverige. På senare år har nyhetssändningarna gått från 16 till 25 sändningsorter. För att kunna expandera utan att kostnaderna skjuter i höjden har TV4 Sverige lagt uppemot 25 miljoner kronor på en ny teknisk plattform. Nu kan man samla nyheter från hela landet och producera och distribuera lokala versioner för alla sändningsorterna. Samtidigt har TV4 arbetat hårt med att förbättra samverkan mellan program­ledare, sändningstekniker och redaktörer.
– Genom förändringarna sparar vi pengar och kan ändå utöka vår totala nyhetsbevakning, säger Åsa Severed.

TV4 beräknar att den lokala annonsmarknaden är värd 13–14 miljarder kronor per år. I dag ligger företagets marknadsandel på blygsamma 5 procent.
– Att få annonsörerna att inse vilken genomslagskraft tv egentligen har är ett hårt arbete. Vår nästa utmaning är att bli än mer lokala, säger Åsa Severed.

Hon räknar med att reklambyråerna spelar en allt viktigare roll framöver:
– I början av 2000-talet var det för dyrt att göra reklamfilm och det verkade som att reklambranschen ansåg att lokal reklam är töntig och osexig. Nu ser vi en positiv trend där annonsörerna och annonsörernas kunder blir än mer lokala. Däremot tycker jag fortfarande att reklambranschen behöver bli mer lokalt anpassad, säger Åsa Severed.

Det finns undantag – TV4 Sverige har haft framgångsrika samarbeten med byråer som Shout och R-B-K.
– Stora format som ”Äntligen hemma” och ”Idol” kan brytas ner till lokalanpassade varianter. Det skapar en hävstångseffekt där lokala annonsörer får möjlighet att synas i en känd miljö, säger Åsa Severed.

Kanal 5:s och TV3:s regionala satsningar ser hon som en fördel:
– Ökade satsningar från våra konkurrenter driver efterfrågan. Det kan också bidra till ökat intresse från reklambranschen för att delta i lokala kampanjer.

I år siktar TV4 Sverige på en försäljning kring 480 miljoner kronor och en 35-procentig vinstmarginal. Inom fem år är målet en försäljning på 600–700 miljoner kronor per år.
– I år gör vi rekordresultat och trots lågkonjunkturen ser jag en snabbt ökande efterfrågan på lokala tv-kampanjer. Så det är ett fullt realistiskt mål, säger Åsa Severed.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.