Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Rekordsiffror för lokal tv-reklam

Publicerad: 1 juni 2009, 08:21

TV4:s lokalreklam slår rekord i maj med en försäljning på 57 Mkr. I år tar TV4 minst en halv miljard av lokaltidningarnas annonskaka.
– I lågkonjunktur ser köparna över kostnaderna och det gynnar oss, säger Åsa Severed, vd för TV4 Sverige.


Ämnen i artikeln:

TV4

Det finns minst 10 miljarder på de lokala annons­marknaderna. I år tar tv omkring 600 miljoner eller sex procent. Merparten går till TV4.
– Vår marknadsandel är liten, men potentialen stor, konstaterar Åsa Severed. Om några år ska vi ligga mellan 600 och 700 miljoner.
Siffrorna talar för att tv nu snabbt äter sig in i den lokala annonskakan: i fjol omsatte TV4 Sverige, helägt dotterbolag till TV4, 480 miljoner. Trots konjunkturen väntas försäljningen öka till över 500 miljoner i år.
– Tv har en stark effekt och det har blivit allt billigare att göra film. Det har allt fler detaljister, mäklare, bilhandlare eller turistföretag insett.

TV4 Sverige sänder lokala nyheter i 24 områden. Tv-reklamen kan brytas ner på 30 lokala områden.
– Det är en styrka jämfört med TV3 och Kanal 5 som bara kan bryta ner i 6 respektive 4 regioner, säger Åsa Severed. Men det är bra för tv-mediet att de också har börjat sälja lokal tv-reklam.
– Vi har lokal närvaro genom de lokala nyhetssändningarna och våra säljare. Vi har ett starkt varumärke och kopplingen till huvudkanalens säljorganisation ger ökad styrka. Dagspressen är egentligen vår enda konkurrent.
– Vi är starkast i Stockholm, Göteborg, Halland, sydost och Norrbotten. Störst utmaning är Mälardalen och Östergötland, där vi har lokal konkurrens från NT Media.
Lokala sändningar var från början ett villkor för att få sändningstillstånd. I många år var de flesta lokalstationerna en förlustaffär. Nu vänder det.

Prisexempel tv-dagstidning

SUMO är TV4:s matchning av lokaltidningarnas helsida fyrfärg: 20-sekunders film tisdag–fredag (120 TRP). I snitt nås 43 procent i gruppen 12–59 år 2,3 gånger.
SUMO Stockholm, 1 615 300 kontakter, pris 362 400 kronor.
DN helsida del 1, räckvidd 888 000, pris 256 500 kronor.
Svenskan helsida, räckvidd 501 000, pris 117 800 kronor.
SUMO Halland, 193 200 kontakter, pris 72 800 kronor.
Hallands-Posten helsida, räckvidd 83 000, pris 52 000 kronor.
Hallands Nyheter helsida, räckvidd 79 000, pris 40 320 kronor.

truefalse

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.