Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Rekordsiffror för utomhus och radio i Mediebyråbarometern

Publicerad: 12 December 2017, 08:13

Landsortspress, utomhus och radio de stora vinnarna i månadens Mediebyråbarometern. Medieinvesteringarna i helhet minskade med 5,3 procent i jämförelse med samma period föregående år.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernUtomhusreklamRadioMediebyråer

Efter en period av ökade nivåer av medieinvesteringar backade de under november med 5,3 procent i jämförelse med samma månad 2016. De kategorier vars investeringar ökade mest vad dagspress landsort, radio, utomhus/trafikreklam, DR/annonsblad och bio. Landsortens dagspress var med 13,9 procents tillväxt den kategori som ökade allra mest  följt av radio med en tillväxt på 12,9 procent. Det var den enda printkategori som ökade.

Radio och utomhus noterade sina högsta novembersiffror någonsin.

– Medieinvesteringarna mattas av något i november efter en all-time-high månad i oktober. November kan därför ses som en stark månad trots minustecken på den sista raden. November 2017 är den tredje högsta siffran uppmätt i Mediebyråbarometerns historia, vilket tydligt visar att medieinvestesteringarna fortsatt går på högvarv. Det kommer bli mycket intresssant att summera året och en nyhet från och med januari är att vi kommer att bryta ner kategorin internet i underkategorier, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Tyngst var november för dagspress storstad som backade med hela 18,2 procent. Även dagspress kväll, populärpress, tv fackpress, sök och internet backade. Dagspress storstad har under året backat med 20,7 procent.

– Landsortspressen har hållit emot den breda nedgången inom print under hela 2017, och i november är kategorin den som växer starkast. Black Friday har säkerligen bidragit till ökningen, men också den räckvidd som landsortpress erbjuder lokalt. Detaljisterna har också inlett sin julannonsering, vilket kommer lokalpressen till gagn. Nedgången, jämfört med förra året, drivs av storstads- och kvällspressen som fortsätter att tappa i oförminskad takt - trots Black Friday. TV backar med 11,4 procent, vilket är något överraskande. Minskningen beror på flera olika faktorer, dels att novembers annonsering fakturerades redan i oktober, fortsatt fallande PUT, samt en kvarvarande effekt från konflikten mellan DNS och Com Hem, där DNS fortsatt tycks kompensera sina kunder, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.