Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Rekordtrafik, nya Månadens Kampanj och Mattssons bredsida mot DN

Publicerad: 13 januari 2017, 11:40

Förra veckan hade Resumé över 200 000 unika besökare på sajten. Det är verkligen kul att det hårda arbete redaktionen lägger ner dag efter dag bevisligen lönar sig, skriver chefredaktör Johan Såthe.


Början av januari är vanligtvis ingen av Resumés starkaste månader när det gäller att locka många besökare till sajten. Ni läsare är ofta långlediga och inte inne på sajten lika ofta som vanligt.

Men i år verkar trenden vara bruten. Resumés sajt hade förra veckan urstarka 203 000 unika besökare, enligt KIA-index. Vi brukar ligga runt 150 000 unika besökare, som en jämförelse. En annat perspektiv: Vår konkurrent Dagens Media hade under samma period 57 000 unika besökare.

Det förs just nu en rätt intensiv debatt om för- och nackdelarna med KIA-index och att vi inom medierna ibland stirrar oss blinda på vissa mått, till exempel unika besökare, när andra parametrar egentligen kanske är minst lika viktiga. Det är sant, unika besökare säger inte allt.

Med det sagt: Det är verkligen kul att det hårda arbete redaktionen lägger ner dag efter dag bevisligen lönar sig. Resumé har lagt ner mycket kraft på att skapa en bra och modern digital journalistik, de tre främsta byggklossarna är sajten www.resume.se, våra tre olika digitala analysbrev Resumé Insikt, samt ett aktivt arbete med sociala medier. För detta belönades Resumé förra året med en nominering i klassen Årets digitala tidskrift, en tävling som anordnas av Sveriges Tidskrifter.
Läs mer om nomineringen här.

Vad var det då som gjorde att våra siffror drog iväg så mycket just den här veckan? Utan tvekan spelade det här intressanta och virala blogginlägget av bloggaren Karolina Sandberg en stor roll för att vi skulle få över 200 000 unika besökare.
Läs mer här.
Bra jobbat, Karolina!

Nästa vecka är vi kanske nere på jorden igen, men det är verkligen roligt att vår journalistik uppenbarligen har potential att nå så många människor inom medie- och kommunikationsbranschen.

***
Mer från Resumés bloggvärld: Är appar de nya magasinen? Läs mediebloggaren Unn Edbergs senaste spaning här.

***
Tävlingen Månadens Kampanj är en klassiker, som betyder mycket för många i den svenska kommunikationsbranschen. Det är även en av Resumés viktigaste avdelningar i vår bevakning av reklam- och kommunikationsbranschen.

Det är en stor ära att bli hyllad av den egna branschen, och det är mycket givande att vara med i juryn (även om det kan bli rätt heta diskussioner ibland, som det kan bli när man pratar om något man är passionerat intresserad av).
Läs mer om Månadens Kampanj här.

Resumé byter nu format på tidningen, det första numret i magasinsformat kommer den 16 februari. Vi kommer även i fortsättningen att vika ett uppslag i varje nummer till Månadens Kampanj. Vi arbetar också med att uppdatera och förbättra hur vi arbetar med Månadens Kampanj på sajten och nyhetsbrev. Månadens kampanj ska få en digital uppdatering, helt enkelt.

En del i det nya blir att vi kommer att arbeta mer aktivt med sociala medier, vi har redan "smygstartat" en Facebookgrupp som heter "Månadens Kampanj", ansök om medlemskap här.

Tanken är dels att vi ska nå fler människor med vår journalistik, och dels skapa förutsättningar för ett intelligent samtal och debatt om kvalitén på svensk reklam och kommunikation. Jag tror att Resumé är den bästa arrangören av ett såndant ständigt pågående samtal. Så in på Facebook och säg din mening!

Följ också Månadens Kampanj på Instragram på adressen @manadenskampanj
Har du frågor som rör själva tävlingen? Hör av dig till redaktörerna Yasmine Winberg, yasmine.winberg@resume.se, och Julia Lundin, julia.lundin@resume.se.

***
Det ska bli mycket spännande att se hur vårt nya magasin tas emot av er läsare. Våra konkurrenter (ingen nämnd, ingen glömd) har gärna beskrivit det som att Resumé "går ner i utgivningstakt". Och ja, visst, det gör vi ju, i papper. Några färre träd dör när vi kommer ut som magasin en gång i månaden jämfört med en tidning varannan vecka.
Däremot får man som prenumerant ett helt nytt, och mitt tycke, mycket bättre magasin en gång i månaden.

Det är gjort för den moderna tidens sätt att konsumera medier, nyheter läser man digitalt, analys och fördjupning läser man gärna i papper. Vi är övertygade om att man kommer att läsa tidningen under en längre tid än förr.
Dessutom får alla prenumeranter välja ett av Resumés tre digitala analysbrev, Resumé Insikt, som kommer ut en gång i veckan.

Så Resumé går INTE ner i utgivningstakt, tvärtom. Det här är inte retorik, det är fakta. Som prenumerant får man mer av vår bästa journalistik oftare när vi nu går över till magasinutgivning för vår pappersprodukt.
Alla prenumeranter kan dessutom köpa till alla tre utgåvor av det digitala analysbrevet Resumé Insikt (Media-, Marknad- och Kommunikation).
Läs mer om Resumé Insikt här.

Är du chef och vill att din ledningsgrupp eller hela företaget ska kunna läsa Resumé Insikt? Maila mig så ska du få ett skräddarsytt erbjudande.

***
Jag kommer att sakna sportjournalisten Jennifer Wegerup i Aftonbladet. Samtidigt tror jag att de flesta människor behöver ett miljöombyte efter 14 år på samma arbetsplats.
Läs mer här.

***
Expressens chefredaktör Thomas Mattsons bredsida mot Bonnierkollegan Dagens Nyheter under jullovet var tuff. "Varför ber DN i stängda rum om tillgång till Expressens olika redaktionella kompetenser, samtidigt som samma DN i offentligheten kritiserar Expressens innehåll så?", var en av flera intressanta reflektioner från Thomas Mattsson.
Vad jag vet har Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski inte svarat på kritiken offentligt.
Läs hela texten här.

Man skulle ju vilja vara en fluga på väggen när Mattsson och Wolodarski möts i ett av gemensamma ägaren Bonnier News slutna konferensrum.
Thomas Mattsson blogg om medier och journalistik för övrigt måsteläsning om man vill hänga med i vad som händer i Mediesverige.

***
Jullovets bästa kulturupplevelse: Star Wars på Imax! Älskade hur smart storyn är upplagd i förhållande till den första filmen från 1977.

***
Jag var lite skeptisk till barntidningen SVD Junior (vill verkligen barn läsa traditionella tidningar?) men sjuåringen hemma älskar verkligen den!

***
Barack Obamas sista tal, natten mot onsdag svensk tid, var givetvis briljant. Liknelsen mellan dagens immigranter och USA:s historia som ett land byggt av immigranter var lika enkel som tänkvärd.
Att efterträda en av världens bästa talare, troligen den bäste, genom tiderna blir nog inte det lättaste.

Donalds Trumps presskonferens, ett knappt dygn senare, var lika sevärd den. Men av helt andra orsaker. Att en blivande amerikansk president i ett officiellt sammanhang ger sig på/mobbar enskilda medier och journalister är häpnadsväckande och djupt ovärdigt.
Läs mer här.

***
Snart är det dags att kora Årets byrå igen. Nytt för i år är att Resumé år anordnar en inspirationskonferens samma dag, den 21 februari, som priserna delas ut. Det kommer att bli riktigt bra, kolla gärna in det fina programmet på länken nedan.
Anmäl dig här.

Läs mer om Årets byrå här.

***
Veckans mediesnackis: Uppgifterna om att Aftonbladet går Putins ärenden på sin kultursida.
Läs mer här och här.

I vissa mediekretsar skojas det för övrigt rätt friskt om att Aftonbladet har två ledarsidor, den vanliga, som är socialdemokratisk. Och så kultursidan, som är kommunistisk.

***
SVT:s programdirektör Janne Helin fyllde 50 år i går. Stort grattis från vännerna på Resumé!

***
Journalisten PO Tidholm har utsetts till Årets lantis av tidningen Land. Ett genialt pris, måste man säga.

***
Helgens läsning på Resumé: På lördag möter du Björn Fridén, hjärnan bakom Alliansfritt Sverige som nu driver projektet Mediebruset. I veckans #karriärsöndag berättar Peter Grönlund om hur det är att sadla om från projektledare till copywriter och sätta sig i skolbänken vid 44 års ålder.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.