Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Rekordvinst för Resumé

Publicerad: 20 februari 2013, 16:33

Claes de Faire.

Foto: Andreas Elgstrand.

Resumés intäkter föll i fjol med 2 miljoner kronor till 25 miljoner jämfört med 2011. Men rörelseresultatet vände en förlust på 30 000 kronor till en vinst på 4,2 miljoner kronor. Rörelsemarginalen blev 16,6 procent. – Vi halverade tidningens utgivning men behöll 90 procent av intäkterna på papperet, säger Resumés chefredaktör Claes de Faire.


Ämnen i artikeln:

Claes de FaireResumé

Resumé har tre huvudintäktsströmmar: tidning, webb och koncept.  I fjol gick tidningen över till tvåveckorsutgivning. Intäkterna föll med 10 procent, men samtidigt sänktes kostnaderna med 30 procent och papperstidningens resultat vände från en förlust på 3 miljoner till en vinst på nära 1 miljon.

– Det har varit ett tufft år där alla har gjort ett jätte­jobb internt för att förändra Resumé, säger Claes de Faire. Vi har gått från att vara en branschtidning till att ta ett större grepp om näringslivet som affärstidning till alla som arbetar med kommunikation. Det öppnar upp för en större tillväxt och synliggör kommunikation i ett större perspektiv. Organisatoriskt har vi tagit bort ­assistenter och mellanchefer för att jobba tajtare och mer kostnadseffektivt.

– Samtidigt har vi levererat på alla fronter. Vi gjorde den tjockaste tidningen på 15 år med en packningsgrad på över 30 procent, helt drivet av vårt annonstryck. På Resume.se slog vi två all-time-high-rekord. Vi växer på alla fronter och levererar det vi lovar till både läsare och kunder.  

Vad har du för planer för att hålla lönsamheten uppe?
– En olönsam tidning lever ett farligt liv. Vi har en organisation och ett erbjudande som gör att jag känner att vi har stora möjligheter att behålla vår lönsamhet, för att uttrycka det försiktigt. Samtidigt är det här det bästa resultat som Resumé har gjort på 10 år och det gör mig otroligt ödmjuk, men också självsäker.  

Hur ser du på papperstidningens framtid i b2b-segmentet?
– Det finns utmaningar, men det viktigaste är att se sig som kanaloberoende och hela tiden se både produkt och affär på samma sätt. Men som svar på din fråga så växer vi rejält med nära nog fullt betalande prenumeranter.  

Några nyheter på webben inför det kommande året?
– Ja, vi kommer inom kort att börja göra test för att ta betalt. Det finns också flera skarpa digitala produkter på ritbordet.

Många inom b2b satsar hårdare på event, är det en väg för Resumé?
– Jag tror inte på att göra vinklubbar, men på att erbjuda och skapa bra mötesplatser med en redaktionell plattform. Våra Affärsforum är utmärkta exempel där vi tydligt levererar värde till våra läsare.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Claes de FaireResumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.