Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Reporter- och redaktörsrollen kommer att förändras"

Publicerad: 26 Maj 2015, 09:17

Fredric Karén

Foto: Andreas Elgstrand

Svenska Dagbladets nya sajt är helt responsiv och styrd av taggar, vilket ska göra den luftigare och mer lättnavigerad. Dessutom har en algoritm som är helt anpassad efter SvD programmerats. Tidningens chefredaktör Fredric Karén är nöjd med lanseringen och berättar för Resumé att det nya publiceringsverktyget kommer att förändra reporter- och redaktörsrollen.


I går kväll lanserades SvD:s nya sajt som ska bli navet i SvD:s flerkanalsstrategi. Sajten är baserad på Schibsteds nya medieplattform Schibsted Media Platform (SMP). Den digitala Shibstedtägda nyhetstjänsten Omni ligger sedan tidigare på medieplattformen, men SvD är först ut bland de Shibstedtägda tidningarna med att använda det koncerngemensamma publiceringsverktyget.

–Jag tycker att sajten tagits emot bra. Det är väldigt många som gillar att den är luftig och säger att de har hittat till de nya funktionerna där de kan följa enskilda skribenter och ämnen. Så det har varit jätteroligt, säger Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet.

De viktigaste förändringarna på den nya sajten, enligt honom, är att den anpassar sig efter vilken skärm läsaren använder, och att den är styrd av taggar. Det gör att den upplevs som luftig i desktop och att det är lätt att starta ämnessidor om aktuella ämnen, vilket underlättar för fördjupning. Verktyget är helt anpassat för digitala nyhetssajter och beskrivs av Fredric Karén som "lättanvänt, snabbt och fantastiskt".

Vad tycker medarbetarna om det nya publiceringsverktyget?
–De är otroligt entusiastiska, de älskar enkelheten i det. För reportrarna innebär det en stor skillnad, de kommer fortsättningsvis att göra mycket mer i sin egen artikel – så reporterrollen kommer att förändras. Och webbredaktörerna kommer att arbeta mer med algoritmerna vilket gör att även redaktörsrollen förändras.

Vilken funktion fyller algoritmerna?
–Vi har programmerat en algoritm som är anpassad efter just SvD. Efter att reportern har lämnat artikeln sätter redaktörerna ett värde på den. Därefter publiceras den på startsidan utifrån de nyhetsvärden som angetts och hur länge vi vill att den ska ligga framme.

Vad hoppas ni att den nya sajten ge er?
–Flera saker, men framför allt hoppas vi att vi ska få ännu mera läsning och att vi ska öka antalet inloggningar. På den nya sajten finns det flera fördelar att vara inloggad som läsare; du kan följa specifika skribenter och ämnen, spara artiklar och vissa premiumartiklar kommer enbart vara tillgängliga för inloggade läsare.

Ni har sagt att läsarnas och annonsörernas feedback blir viktig i det fortsatta arbetet med sajten. Hur kommer det framtida arbetet att se ut?
–Läsar- och annonsörsrespons har alltid varit viktigt för SvD. Det är därför vi har en öppen chatt i kväll. Och man får vara ödmjuk inför att människor är vana med den gamla sajten och att förändringar kan vara svåra. Detta är bara början på en lång utvecklingskurva. Designdelen har varit det lilla jobbet, det stora jobbet har varit IT-utvecklingen där vi har gjort om en hel del. Framåt kan vi vara snabbare i utvecklingen och erbjuda både bättre annonsformat och bättre journalistik.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.