Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Resebolagets snabba comeback efter norrländska annons-tabben

Publicerad: 13 April 2017, 05:40

TUIs comeback, Turkisk tidning gör propaganda av helgens Sergels torg-demonstration och Burger King lurar Google Home. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Burger KingMelania TrumpLe MondeSnapchatDonald TrumpTUI

TUI med blixtkampanj efter misstaget

Igår rapporterade Resumé om att resebolaget TUI i en printannons blandat ihop de norrländska städerna Umeå, Luleå och Skellefteås geografiska positioner. "Lyckligtvis har våra piloter bättre geografiska kunskaper än vår annonsavdelning", sa Mathias Bergendahl, nordisk informationschef på TUI. Han berättade även att de på något sätt skulle försöka äga sitt misstag och komma tillbaka på samma tema. Nu har annonsavdelningen producerat en blixtkampanj där de ber om ursäkt för sitt misstag. "TUI <3 Luleå, Umeå och Skellefteå. Förlåt, korrläsaren var på semester. Hitta drömresan du med!" skriver de i annonsen (se ovan).

Turkisk tidning använde tv-bilder från Sergels torg som propaganda

Den regimkritiska turkiska tidningen Hürriyet kritiseras för att ha använt tv-bilder från söndagens manifestation på Sergels torg i propagandasyfte. Tidningen visade bilderna i samband med ett inslag om den turkiska folkomröstningen med rubriken "Den sista valdagens intensitet i vallokalerna utomlands".

Turkietkännaren Michael Sahlin säger till Expressen att det bor 36 000 röstberättigade turkar i Sverige och att inte inte varit någon rusning till lokalerna.

Le Monde lär läsarna upptäcka falska nyheter med Snapchat Discovery

Med tio dagar kvar till den första omgången i Frankrikes presidentval väljer tidningen Le Monde att satsa mot falska nyheter, det rapporterar Digiday. I en serie videosnuttar på Snapchat Discovery visar tidningen i så kallade "explainers" hur man upptäcker falska nyheter. "Tanken är inte att peka ut enskilda falska nyheter utan att hjälpa våra läsare att få bättre reflexer när de kommer över misstänkt information", säger Le Mondes Snapchat Discovery-redaktör Jean-Guillaume Santi till Digiday UK.

Melania Trump får 2,9 miljoner dollar i skadestånd efter falsk eskort-story

Den brittiska tabloiden Daily Mail tvingas betala ett skadestånd på 2,9 miljoner dollar till Donald Trumps fru Melania Trump, det rapporterar Wall Street Journal. Tidningen publicerade förra året en artikel där Melania Trump påståtts ha "erbjudit tjänster utöver att modella", med insinueringar om att hon arbetat som eskort, under 90-talet. Tidningen erkänner nu att storyn är fabricerad.

Google stoppar Burger King-reklam som lurade Google Home

Bara tre timmar efter att Burger King rullat ut en kampanj som fick Googles tjänst Google Home att prata om Whooper har nätjätten stoppat tilltaget. Kampanjfilmen triggade Google Home genom att huvudskådespelaren frågar "Ok, Google. What is the Whopper burger?", vilket fick alla Google Home-enheter i närheten av TVn att börja läsa från Whoppers Wikipedia-sida. Efter att annonsen rullades ut har användare redigerat Whopper-wikin genom att lägga till beskrivningar som "cancer-framkallande", "innehåller tånaglar och råttor", men nu är det alltså slut för den innovativa kampanjen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev