Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Responsiv design ersätter inte appen – än

Publicerad: 26 juni 2013, 13:12

Foto: Colourbox.

Trots att responsiv webbdesign fått alltmer uppmärksamhet kommer den inte ersätta den klassiska appen, enligt Adweek. – Mindre mediehus kommer att välja mellan alternativen, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Thomas Mattsson

Många tidningar har börjat använda sig av responsiv webbdesign som utlovar användare samma sajtupplevelse oavsett om de besöker tidningssajten genom datorn, plattan eller mobilen. Det har därför väckts frågor huruvida appen fortfarande behövs. Men än så länge utesluter mediehus inte appen utan ser utrymme för båda.

Förlag vars affärsmodeller bygger på tryckta prenumerationer vill inte ge upp appar då annonsförsäljningen är baserad även i digitala upplagor som kan säljas via appen. Amerikanska förlaget Time Inc’s som publicerar omkring 130 tidskrifter bygger en stor del av sin försäljningsstrategi på appar enligt Perry Salomon, förlagets chef för digital utveckling. Även The New York Times app har enligt Alexandra Hirdman, tidningens chef för mobilprodukter, ”varit en mycket sund investering” med ”otroligt många läsare och abonnenter”.  Men hon menar att tidningen inte har en ”antingen eller-strategi” utan vill snarare använda sig av både appen och en responsiv webbdesignsida.

Men om appen inte har en faktiskt funktion, förutom att läsaren ska kunna läsa tidningen, varför skulle läsaren använda den hellre än att gå in på sajten?

Tidigare i veckan lanserade exempelvis Dagens Industri en ny mobilsajt som ska höja läsarens sajtupplevelse. En ny app ska även lanseras i höst men inga detaljer har uppgetts hur mobilsajten och appen kommer skiljas från varandra. Thomas Mattsson, ansvarig utgivare på Expressen, som också har både responsiv sida och en app tror att det att mediehusen kommer att delas i frågan.
– Jag tror att vi kommer att se flera olika lösningar: stora mediehus kommer att erbjuda fler alternativ, anpassade för olika plattformar och format, samtidigt som teknik som exempelvis responsiv design kommer att presentera innehållet kostnadseffektivt för mindre aktörer som inte har resurser nog för att utveckla specifika lösningar för, säg, varje apparat eller operativsystem, argumenterar han.
– Marknadsledarna kommer att vilja vara så konkurrenskraftiga som möjligt i respektive kanal att man där kommer att erbjuda unika lösningar, både för innehåll och reklam, men alla kommer inte att ha denna möjlighet. Det är i grunden ingen skillnad mot idag: en del aktörer skickar ut tryckta dagstidningar som innehåller nyheter, feature och annat – men kvällspressen erbjuder exempelvis också bilagor, magasin och så kallade magbooks. Digitalt kan de handla om IOS, Android och så vidare men i princip är det samma förutsättningar.

Svenska Dagbladets chef för digital utveckling, Fredric Karén, påpekar att det ännu finns material som inte stöds av av responsiv webbdesign som pdf där appen faktiskt fungerar bättre:
– E-SvD för läsplatta, dator och smartphone är utvecklade utifrån analysen att läsarna vill kunna välja själva från vilken device de vill läsa en digital version av papperstidningen. De exempel vi hittills sett på responsive design har utgått från webbflöden, det vill säga man publicerar material fortlöpande på en sajt under dygnet, och sajten anpassar sig efter den device du just då kommer in på sajten med. Vi har hittills inte sett något bra exempel på teknik som skärmanpassar en pdf-version av tidningen på ett ultimat sätt. Därmed inte sagt att det inte blir aktuellt i framtiden.

Appen är fortfarande prioriterad men det finns ändå tecken som tyder på att många kommer att rensa sin digitala tillgänglighet och i stället satsa på antingen en reponsiv webbsida eller en app.

Alexandra Barganowski

Ämnen i artikeln:

Thomas Mattsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.