Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Resumé förstärker med Wass

Publicerad: 15 September 2014, 11:46

Fredrik Wass bloggar för Resumé, med start i dag.

Foto: Heléne Grynfarb.

Han har haft Bisonblog.se sedan 2004. Nu börjar kommunikationsrådgivaren Fredrik Wass blogga på Resume.se. – Nina Åkestam drev en av de viktigaste kommunikationsbloggarna i Sverige hos Resumé och jag vill försöka ta med mig några av hennes tankar in den nya bloggen, samtidigt som jag lyfter mitt digitala perspektiv ännu mer, säger han.


Ämnen i artikeln:

ResuméIntellectaFredrik Wass

Resumé förstärker sitt bloggstall med Fredrik Wass, kommunikationsrådgivare på Intellecta Corporate. Han har premiär för sin nya blogg på Resume.se i dag.

Kan du berätta lite om dig själv och din karriär?

– Jag har hunnit sitta på många olika stolar inom kommunikationsområdet, både inom offentlig sektor och privat näringsliv, som beställare och utförare, men kanske framförallt som journalist där jag under åren bevakat den digitala utvecklingen åt uppdragsgivare som Internetworld, Sveriges Radio, Fokus, Veckans Affärer med flera. Sedan tio år tillbaka – jisses vad tiden går – bloggar jag om kommunikation och hur internet påverkar samhället på Bisonblog.se, en blogg och en plattform som varit ett av de viktigaste verktygen för mig i min karriär.

Vad kommer du att blogga om?
– Mina hjärtefrågor är såklart den digitala utvecklingen, men där ryms så mycket. Maktperspektiv, samhällsutveckling, digitala innovationer, jämställdhet och medieutvecklingen tycker jag är extra intressant att dyka ner i. Jag hoppas kunna ha ett brett perspektiv i bloggandet med både längre analytiska inlägg och snabba reaktioner på aktuella händelser.

Varför har du valt att blogga på Resume.se?
– Ända sedan jag pluggade för länge sedan och vår programansvarige gav oss en gratisprenumeration på Resumé har jag varit en flitig besökare på sajten. Från början med ett utifrånperspektiv för att lära och sedan allt mer med ett inifrånperspektiv som branschbevakare. Jag har inte alltid tyckt om allt jag läst hos Resumé men kan konstatera att tidningen alltid engagerat sina läsare och är en viktig nod i den löst sammansatta grej vi kallar branschen. Nina Åkestam drev en av de viktigaste kommunikationsbloggarna i Sverige hos Resumé och jag vill försöka ta med mig några av hennes tankar in den nya bloggen, samtidigt som jag lyfter mitt digitala perspektiv ännu mer. Men det kommer att bli svårt att vara lika briljant som henne.

Kort – vilka är de främsta utmaningarna kommunikationsbranschen står inför?

– Digitaliseringen ger oss enorma möjligheter men ställer också helt andra krav på organisationen och de människor som ansvarar för närvaron på nätet. Toleransen och förståelsen för "digitala kontorstider" är till exempel låg hos kunder och besökare. Konstant närvaro och snabba reaktioner när något går fel är ofta en grundförutsättning för att lyckas med till exempel sociala medier-närvaron. Och alla anställda kan behöva bli ambassadörer för sin arbetsgivare i långt mycket större utsträckning än tidigare.

– När det gäller medieutvecklingen och journalistiken ser jag hur innehåll med hög kvalitet blir allt viktigare och ofta avgörande för att nå ut i bruset. Samtidigt kommer vi att få se fler av typen journalistiska hybridformat framöver med bland annat företag som utgivare av samhällsjournalistik. Just finansieringen av medier är förstås en ständigt återkommande fråga där vi inte kommer hitta ett fåtal lösningar utan snarare en flora av alternativ, och där är dessa brytningstider ett stålbad för branschen, men ur det kommer det att komma många spännande saker.

Bisonblog.se kommer att finnas kvar som en självständig plattform.

Läs Fredrik Wass blogg på Resume.se HÄR.

Fotnot: Nina Åkestam slutade blogga i slutet av augusti.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.