Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Resumé kan vinna ”Årets innovativa satsning”

Publicerad: 15 Oktober 2014, 11:54

Resumés digitala analysbrev nominerat i prestigestävlingen.

Nu kan succésatsningen vinna pris. Resumés digitala analysbrev Innovation & Kommunikation är nominerat till Tidskriftspriset i kategorin Årets innovativa satsning.


Ämnen i artikeln:

Claes de FaireBilly Andersson

Innovation & Kommunikation har vinstchans på Tidskriftsgalan, arrangerad av Sveriges Tidskrifter, den 13 november.

Motiveringen: ”Resumés analysbrev fördjupar relationen med den mest hängivna läsekretsen genom att ge dem insikter, inspiration och ny kunskap. Nyhetsbrevet utnyttjar varumärket och har skapat ännu en digital intäkt med god marginal. Resumé tänker nytt”.

– Jag är glad och stolt över att en av våra nya satsningar uppmärksammas på det här sättet. Vi slår ständigt säljrekord och det här är en produkt som är extremt uppskattad, säger Resumés chefredaktör Claes de Faire.

Redaktör för Innovation och Kommunikation är Billy Andersson.

Första numret av det digitala analysbrevet kom ut den 10 april i år och ges ut varannan vecka.

Övriga nominerade till Årets innovativa satsning

Form – för Forms digitala strategi
Motivering: Tidningen Forms strategi är inte bara digital – den är global. Genom att agera på en bredare arena än den svenska har Form skaffat sig en internationell målgrupp. Form vågar tänka större än andra och har med kvalitet genomfört sin plan och nått stor framgång.

Tidningen Chef – för Battle of the numbers

Motivering: Tidningen Chef tar position i en högaktuell fråga och har stärkt både sitt varumärke och sin affär med Battle of the numbers. Genom att utmana Sveriges största företag att få fler kvinnor till chefspositioner skapar Chef ett redaktionellt projekt som inte bara rapporterar – utan även driver förändring.

Jury Årets Innovativa satsning:
Hans Sydow, strateg Youmeagency (ordf.), Lena Israelsson, research manager Walt Disney Nordic och Olle Lidbom, vd Oxys.

NOMINERADE ÅRETS GENOMBROTT
Ulrika Ek, konsult LRF Media
Motivering: Ex-chefredaktör med multikompetens; digital tidskriftsutvecklare, entreprenör, inspiratör och utbildare.

Christian Geijer, Bonnier Tidskrifter
Motivering: Skribent som får viral snurr på såväl egna som andras grejer.

Mira Hjort, Kommunalarbetaren
Motivering: Ambitiös och drivande reporter som gör skillnad, med färsk guldspade som bevis.

Jury Årets Genombrott: Jonas Nordling, förbundsordförande Journalistförbundet (ordf.), Urban Hilding, vd Initiativ Universal (IUM) och Anette Novak, Change Agent.

NOMINERADE ÅRETS AD
Alexandra Falagara och Brita Lindvall (Bastion), Bang
Motivering: "Normkritisk design", kallas det. Egensinnig form, säger juryn. I en tid när det goda, traditionella hantverket länge varit en rådande trend är det uppfriskande att se en form som istället utgår från en stark idé i linje med tidningens innehåll. Starka, identitetsbärande omslag.

Nina Oja, Styleby
Motivering: Punkigt men ändå lyxigt. Styleby har vuxit fram till en smart modetidning med personligt tilltal där det känns att formgivning och innehåll går hand i hand på catwalken.

Joel Persson, Icon Magazine
Motivering: Fläckfri form i såväl typografi som fotografi med omsorg om detaljerna. Icon må vara en relativt ny produkt på marknaden men formen har redan givit den identitet. Den konsekventa formen är en styrka.

Jury Årets AD: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter Lördag (ordf.), Stina Cederholm, featurechef Svenska Dagbladet och Angela Tillman Sperandio, kommunikationschef Arkitektur- och designcentrum.

NOMINERADE ÅRETS OMGÖRNING
Härliga Hund
Motivering: More is more. Med en människa på omslaget och en förflyttning från småtorr facktidning om hundar till tillgängligt relationsmagasin om människans bästa vän. En energiskt kommunikativ formgivning utan att bli rörig. Juryn faller pladask för denna gläfsande glada omgörning.

Mobil
Motivering: Hur får man en papperstidning om mobiltelefoner att kännas fräsch? Genom en formsäker kostym, där produktbilderna blir en lösning istället för ett hinder, hittar man inte bara ett nytt tilltal utan förhoppningsvis också fler läsare.

Nöjesguiden
Motivering: En ungdomstidning måste ständigt vara redo att ställa om för att kännas modern. Den senaste omgörningen av den åldrande gratistidningen är en välbehövlig genomgång av allt från typografi till pappersval och låter fotografiet stå i centrum.

Jury Årets Omgörning: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter Lördag (ordf.), Stina Cederholm, featurechef Svenska Dagbladet och Angela Tillman Sperandio, kommunikationschef Arkitektur- och designcentrum.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.