Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Resumé ökar mest i Sverige

Publicerad: 20 September 2018, 06:33

Resumé går starkt i Orvesto Näringsliv, DDB-byrån Alchemy öppnar i Malmö och 27 tjänster bort på Mittmedia Kompetens. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

DDBAlchemy DDBOrvestoMittmediaMorgonsvepetResuméOrvesto Näringsliv

Resumé ökar mest av Sveriges affärstidningar
Resumé går mot strömmen och är den tidning som ökar mest av alla affärstidningar i Orvesto Näringsliv. Tidningen visar en uppgång med 12,5 procent och har nu en räckvidd på 45 000 läsare. Det skriver Dagens Media.

– Fantastiskt roligt. Det här är resultatet av ett hårt arbete av hela gänget på Resumé. Vi arbetar intensivt med att göra Resumé till en allt viktigare kunskapskälla för kommunikationsbranschen och vi ser att det ger resultat. Vår prenumerationsförsäljning går också väldigt bra i år, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Resumé.

Den nya räckviddssiffran, 45 000 läsare, är all time high för Resumé.

Aftonbladets A-regionsbilagor stod för den allra största ökningen med 14 procent. Orvesto Näringsliv visar i övrigt dyster läsning då 31 av de 43 titlar som mäts tappar i räckvidd. Verkstadstidningen går allra sämst med ett tapp på 40,9 procent. Läs hela listan hos Dagens Media.

DDB-byrån Alchemy till Malmö
Design- och tjänsteutvecklingsbyrån Alchemy DDB som lanserades i januari öppnar nu kontor även i Malmö, skriver man i ett pressmeddelande. Ansvarig för byrån blir Lily Smajli Gashi, med bakgrund från bland annat Google och CDON. Alchemy har sedan start vuxit från 10 till 18 medarbetare. Med satsningen utökar man också erbjudandet med Growth, där man satsar på tillväxten i digitala kanaler.

27 tjänster bort på Mittmedia Kompetens
Igår informerades anställda inom koncernen om att 27 tjänster kommer försvinna från Mittmedia Kompetens, skriver Journalisten. Det är uteslutande redaktionella tjänster som tas bort.

– Det här går inte att beteckna som något annat än ett dråpslag då det handlar om drygt 40 procent av alla tjänster i bemanningsföretaget, säger Mittmediaklubbens ordförande Tomas Backlund till tidningen.

Sky hårdsatsar på programmatiska tv-annonser
Programmatic är inte lika populärt bland tv-bolag som hos onlinemedier, men nu börjar Sky satsa rejält på automatiserade köp. Koncernen säger till Digiday att målet är att ta tillbaka en del av pengarna från onlinemedia. Starten blir i VOD, för att därefter ta det vidare till plattformen AdSmart och linjär tv.

Jobbigt läge när Facebook stänger av tredjepart
Facebooks beslut att stänga av tredjepartslösningar för marknadsförare kommer sätta annonsörer i ett knivigt läge. Det har tidigare varit mycket enkelt att få åtkomst till datan genom Facebooks självservice-verktyg. Facebook kräver nu att annonsörerna skriver egna kontrakt med exempelvis Oracle, som de är ägare till, skriver Digiday.

Fortune på väg att köpas upp
Magasinet Fortune kan komma att köpas upp av av brittiska konsulter och investerare, skriver Recode. Enligt uppgift ville Marc Benihoff köpa magasinet – men valde att ta över Time istället. Båda tidningarna ägs av mediekoncernen Meredith.

Utökat samarbete mellan NENT och Com Hem
I augusti hade TV3 Sport premiär hos Boxer. Nu presenterar de ett nytt samarbete – nämligen att Viasats filmbibliotek blir tillgängligt hos Com Hem och Boxer. Omkring 200 filmer blir tillgängliga och 15 nya tillkommer varje månad, skriver NENT i ett pressmeddelande.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.