Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 29 December 2016, 12:16
Yasmine Winberg, Billy Andersson, Julia Lundin, Fredrik Thambert, Johan Såthe, Andreas Elgstrand och Andreas Rågsjö Thorell.
Foto: Yasmine Winberg (montage)
Vad var egentligen årets innovation och året dumhet? Här bjuder Resumés redaktion på svaren.
Ämnen i artikeln:
Yasmine WinbergJulia LundinJohan SåtheReklambranschenFredrik ThambertMediebranschenResuméBilly AnderssonAndreas Rågsjö Thorell, reporter
Årets syfte: När Patagonia skänkte alla intäkter under Black Friday för att rädda klimatet. Det är handling.
Årets mest samtida: Facebooks växande betydelse som nyhetskälla som stiger i samma takt som mängden desinformation i folks medvetande.
Årets ängsligaste: Alla krönikor om Dylanmän från folk som aldrig har lyssnat på Dylan.
Årets innovation: ”Pokémon go”.
Årets insikt: Att vi lever i en samtid där morgondagen är omöjlig att förutspå, trots att mängden kunskap är större än någonsin.
Årets byråbyte: Försvarsmakten.
Årets upplevelse: Att följa rapporteringen av USA-valet utan att lära sig någonting om amerikansk politik.
Årets sociala mediebråk: Sverige mot Danmark med denna känga: ”Visste ni att allt som inte är förbjudet i Sverige är obligatoriskt.”
Årets tv-personlighet: Är alltid Leif GW Persson.
Årets klyscha: Tomheten i ordet ”digital transformation”.
Årets influencer: Daniel Paris tyvärr.
Årets story: Inspelningen med Donald Trump.
Årets marknadsföring: The Swedish number.
Årets reklam: DDB:s filmer för Delicato i höstas.
Årets mediekanal: Youtube.
Årets figur i marknadsföring: Ellen Bergström är nya David Sundin. Var överallt ett tag.
Årets irrbloss: Clowntrenden.
Årets varumärke: North Face, att döma av Stockholms innerstad.
Årets dumhet: ”Personalmötet” i Aktuelltsändningen under hösten.
Årets intressantaste alla kategorier: Det som sker i branschen kan aldrig mäta sig med de eviga existentiella frågorna. Det får man tänka på ibland.
Årets marknadschef: Anna Tillberg Pantzar på H&M.
Årets drama: Stampens vara eller icke-vara.
Nästa år lovar jag: Att dansa lite oftare.
Fredrik Thambert, Webbchef
Årets syfte: Läkerols Let’s talk var ett konkret initiativ för att underlätta integrationen. Annars mycket tomma ord.
Årets mest samtida: ”Skam”.
Årets ängsligaste: Bokmässans hantering av Nya Tider.
Årets innovation: Fejknyheten – med genomslag som ”En ding ding värld” bara kunde drömma om.
Årets insikt: Världen går åt skogen.
Årets byråbyte: Tele2. Två byråbyten på ett år är extraordinärt.
Årets upplevelse: Markus Hankins livesända krogkväll med kollegerna på GP.
Årets sociala mediebråk: Rebecca Weidmo Uvell.
Årets tv-personlighet: Rapportankaret Ulf Wallgren. Lycka till med yogan!
Årets klyscha: Kundnytta, affärsnytta, digital transformation.
Årets influencer: Little Jinder.
Årets story: Färjan-Håkans förstoppning.
Årets marknadsföring: ”Make America great again”.
Årets reklam: Ikeas ”Där livet händer” är ett starkt koncept.
Årets mediekanal: Snapchat.
Årets figur i marknadsföring: Elon Musk.
Årets irrbloss: ”Pokémon go”.
Årets varumärke: Stampen.
Årets dumhet: Marcus Oscarssons ”analys” av flyktingkrisen i Europa.
Årets intressantaste alla kategorier: Finns det liv i rymden?
Årets marknadschef: Lina Söderqvist på Åhléns.
Årets drama: Valnatten i USA. Bilden på diagrammet där Trump går om Clinton är historisk.
Nästa år lovar jag: Att fokusera på kundnytta och affärsnytta, men även digital transformation.
Yasmine Winberg, Redaktör, Resumé Insikt Kommunikation
Årets syfte: Att hålla sig flytande.
Årets mest samtida: Alla j*vla hatdrev.
Årets ängsligaste: Audi under #kakangate.
Årets innovation: Swish! Lanserades 2012, men det struntar jag i.
Årets insikt: ... bjuder vi på varje vecka i våra analysbrev Resumé Insikt.
Årets byråbyte: Björk i stället för ek, fyra lådor i stället för sex.
Årets upplevelse: Håkan H på Ullevi.
Årets sociala mediebråk: Filip Hammar och Calle Schulman älskar inte varandra jättemycket. ”Samtidigt i Syrien”.
Årets tv-personlighet: Leffe GW P <3.
Årets klyscha: Du hittar det i närmaste pressmeddelande.
Årets influencer: Therése Lindgren som vågar vara transparent.
Årets story: Gellert Tamas ”Det svenska hatet”. Tätt följd av SVT:s gräv om huruvida kungaparet åt pizza eller sallad när de var på besök i Lessebo.
Årets marknadsföring: Allt från Coop.
Årets reklam: Smoooth.
Årets mediekanal: Snapchat.
Årets figur i marknadsföring: Fåret Frank. RIP.
Årets irrbloss: Apple Watch.
Årets varumärke: Ikea.
Årets dumhet: I branschen? Att mejla ut Grammisvinnarna en månad för tidigt – till Sveriges alla journalister.
Årets marknadschef: Härliga Jenny Engström på Svenska turistföreningen. Lika energifylld som en Red Bull. Lika glad som ett barn på julafton.
Årets drama: Får jag svara mitt eget liv?
Nästa år lovar jag: Att köpa en Segway.
Billy Andersson, redaktör, Resumé Insikt marknad
Årets syfte: Lucia.
Årets mest samtida: Donald Trump.
Årets ängsligaste: Samtiden.
Årets innovation: Give a beep.
Årets insikt: Linjär-tv är inte död.
Årets byråbyte: Tele2.
Årets upplevelse: Diesels 1990-tal.
Årets sociala mediebråk: Delmon Haffo/Annika Strandhäll.
Årets tv-personlighet: Simone Giertz.
Årets klyscha: Automation.
Årets influencer: Fields/Binet.
Årets story: Den amerikanska presidentvalskampanjen.
Årets marknadsföring: Östersjökortet.
Årets reklam: Nästan all engelsk julreklam.
Årets mediekanal: Kakan.
Årets figur i marknadsföring: Scott Galloway och Mark Ritson.
Årets irrbloss: Det mesta.
Årets varumärke: Pied Piper.
Årets dumhet: Det amerikanska presidentvalet.
Årets intressantaste alla kategorier: Alla arga människor.
Årets marknadschef: Erlich Bachman.
Årets drama: Penny Dreadful.
Nästa år lovar jag: Skaffa bättre insikter.
Andreas Elgstrand, bildredaktör
Årets syfte: ”Mobbning i 360”.
Årets mest samtida: Resumé Insikt.
Årets ängsligaste: VR-glasögon som årets julklapp ...
Årets innovation: Fejknyheter.
Årets insikt: Trolltider i tomteskogen.
Årets byråbyte: Telia.
Årets upplevelse: Therese Johaug fast för dopning.
Årets sociala mediebråk: Audi vs Kakan.
Årets tv-personlighet: Jacob Hård.
Årets klyscha: Digital transformation.
Årets influencer: Stephen Hawking.
Årets story: Macchiariniskandalen.
Årets marknadsföring: Coops antiköttkampanj.
Årets reklam: ”Hela Sverige bakar inte”.
Årets mediekanal: Print.
Årets figur i marknadsföring: Klarnalaxen.
Årets irrbloss: ”Pokémon go”.
Årets varumärke: Tesla.
Årets dumhet: ”Make America great again”.
Årets intressantaste alla kategorier: Kreativa fejknyheter på sociala medier.
Årets marknadschef: Björn Larsson.
Årets drama: Vändningen i USA-valet.
Nästa år lovar jag: Att inte lite på opinionsundersökningar.
Julia Lundin, redaktör, Resumé Insikt Media
Årets syfte: Allt handlade om syfte 2016. På höjden och tvären.
Årets mest samtida: Mediernas skepticism mot Facebook.
Årets ängsligaste: Grand Hôtel.
Årets innovation: True VR. Önskar ni kunde se filmerna på mig och min kollega Yasmine när vi testar.
Årets insikt: Undvik personalmöten på bästa sändningstid.
Årets byråbyte: Tele2 och King. Ett halvår! Pheew.
Årets upplevelse: Öluff.
Årets sociala mediebråk: Dansken mot svensken.
Årets tv-personlighet: Marcus Oscarsson – noll konkurrens.
Årets klyscha: Affärsnytta. Vad är det egentligen?
Årets influencer: Zlatan.
Årets story: Fotoreportaget ”They are slaughtering us like animals” som publicerades förra veckan i NY Times.
Årets marknadsföring: Klarna. Smoooth.
Årets reklam: Berörs av Ikeas skilsmässofilm i ”Där livet händer”.
Årets mediekanal: VR och Snapchat.
Årets figur i marknadsföring: Karim i Comviqkiosken.
Årets irrbloss: ”Pokémon go” gick upp och ner. I alla fall för mig.
Årets varumärke: Tesla.
Årets dumhet: De två största är Brexit och Donald.
Årets intressantaste alla kategorier: ”Handlar du på Mathem? Min pappa handlar där.” Mathems film är fantastiskt intressant. Kultförklarad i branschen.
Årets marknadschef: Lina Söderqvist vågar.
Årets drama: Stampen. Konkurs? Inte konkurs? Hjälp!
Nästa år lovar jag: Att leverera ett helt fantastiskt Resumé Insikt Media till er läsare.
Johan Såthe, chefredaktör
Årets syfte: Minds kampanj för självmordsprevention.
Årets mest samtida: Tv-serien ”Skam”.
Årets ängsligaste: Sälja lägenheten med argumentet ”nära till pokéstop”.
Årets innovation: Ta betalt för innehåll digitalt.
Årets insikt: Resumé Insikt.
Årets byråbyte: Telias byte från DDB till F&B.
Årets upplevelse: Jan Helins debatt med Janne Josefsson.
Årets sociala mediebråk: Audi vs Kakan.
Årets tv-personlighet: Kitty och Bubu i ”Pyssellördag”.
Årets klyscha: ”Vi måste ta folks oro på allvar.”
Årets influencer: Nille af Ekenstam.
Årets story: Macchiariniskandalen.
Årets marknadsföring: Coops brev till en köttbit.
Årets reklam: Volvos filmer från fabriken, jag ville nästan flytta till Göteborg ett tag.
Årets mediekanal: Mobilen.
Årets figur i marknadsföring: Karim i Comviqreklamen.
Årets irrbloss: ”Pokémon go”.
Årets varumärke: Tesla.
Årets dumhet: Montera ner EU.
Årets intressantaste alla kategorier: Det politiska spelet i världen.
Årets marknadschef: Björn Larsson.
Årets drama: USA-valet.
Nästa år lovar jag: Att skriva kortare fredagskrönikor.
Fredrik Thambert