Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Resumé ser tillbaka på 2016

Publicerad: 29 December 2016, 12:16

Yasmine Winberg, Billy Andersson, Julia Lundin, Fredrik Thambert, Johan Såthe, Andreas Elgstrand och Andreas Rågsjö Thorell.

Foto: Yasmine Winberg (montage)

Vad var egentligen årets innovation och året dumhet? Här bjuder Resumés redaktion på svaren.


Ämnen i artikeln:

Yasmine WinbergJulia LundinJohan SåtheReklambranschenFredrik ThambertMediebranschenResuméBilly Andersson

Andreas Rågsjö Thorell, reporter

Årets syfte: När Patagonia skänkte alla intäkter under Black Friday för att rädda klimatet. Det är handling.

Årets mest samtida: Facebooks växande betydelse som nyhetskälla som stiger i samma takt som mängden desinformation i folks medvetande.

Årets ängsligaste: Alla krönikor om Dylanmän från folk som aldrig har lyssnat på Dylan.

Årets innovation: ”Pokémon go”.

Årets insikt: Att vi lever i en samtid där morgondagen är omöjlig att förutspå, trots att mängden kunskap är större än någonsin.

Årets byråbyte: Försvarsmakten.

Årets upplevelse: Att följa rapporteringen av USA-valet utan att lära sig någonting om amerikansk politik.

Årets sociala mediebråk: Sverige mot Danmark med denna känga: ”Visste ni att allt som inte är förbjudet i Sverige är obligatoriskt.”

Årets tv-personlighet: Är alltid Leif GW Persson.

Årets klyscha: Tomheten i ordet ”digital transformation”.

Årets influencer: Daniel Paris tyvärr.

Årets story: Inspelningen med Donald Trump.

Årets marknadsföring: The Swedish number.

Årets reklam: DDB:s filmer för Delicato i höstas.

Årets mediekanal: Youtube.

Årets figur i marknadsföring: Ellen Bergström är nya David Sundin. Var överallt ett tag.

Årets irrbloss: Clowntrenden.

Årets varumärke: North Face, att döma av Stockholms innerstad.

Årets dumhet: ”Personalmötet” i Aktuelltsändningen under hösten.

Årets intressantaste alla kategorier: Det som sker i branschen kan aldrig mäta sig med de eviga existentiella frågorna. Det får man tänka på ibland.

Årets marknadschef: Anna Tillberg Pantzar på H&M.

Årets drama: Stampens vara eller icke-vara.

Nästa år lovar jag: Att dansa lite oftare.

Fredrik Thambert, Webbchef

Årets syfte: Läkerols Let’s talk var ett konkret initiativ för att underlätta integrationen. Annars mycket tomma ord.

Årets mest samtida: ”Skam”.

Årets ängsligaste: Bokmässans hantering av Nya Tider.

Årets innovation: Fejknyheten – med genomslag som ”En ding ding värld” bara kunde drömma om.

Årets insikt: Världen går åt skogen.

Årets byråbyte: Tele2. Två byråbyten på ett år är extraordinärt.

Årets upplevelse: Markus Hankins livesända krogkväll med kollegerna på GP.

Årets sociala mediebråk: Rebecca Weidmo Uvell.

Årets tv-personlighet: Rapportankaret Ulf Wallgren. Lycka till med yogan!

Årets klyscha: Kundnytta, affärsnytta, digital transformation.

Årets influencer: Little Jinder.

Årets story: Färjan-Håkans förstoppning.

Årets marknadsföring: ”Make America great again”.

Årets reklam: Ikeas ”Där livet händer” är ett starkt koncept.

Årets mediekanal: Snapchat.

Årets figur i marknadsföring: Elon Musk.

Årets irrbloss: ”Pokémon go”.

Årets varumärke: Stampen.

Årets dumhet: Marcus Oscarssons ”analys” av flyktingkrisen i Europa.

Årets intressantaste alla kategorier: Finns det liv i rymden?

Årets marknadschef: Lina Söderqvist på Åhléns.

Årets drama: Valnatten i USA. Bilden på diagrammet där Trump går om Clinton är historisk.

Nästa år lovar jag: Att fokusera på kundnytta och affärsnytta, men även digital transformation.

Yasmine Winberg, Redaktör, Resumé Insikt Kommunikation

Årets syfte: Att hålla sig flytande.

Årets mest samtida: Alla j*vla hatdrev.

Årets ängsligaste: Audi under #kakangate.

Årets innovation: Swish! Lanserades 2012, men det struntar jag i.

Årets insikt: ... bjuder vi på varje vecka i våra analysbrev Resumé Insikt.

Årets byråbyte: Björk i stället för ek, fyra lådor i stället för sex.

Årets upplevelse: Håkan H på Ullevi.

Årets sociala mediebråk: Filip Hammar och Calle Schulman älskar inte varandra jättemycket. ”Samtidigt i Syrien”.

Årets tv-personlighet: Leffe GW P <3.

Årets klyscha: Du hittar det i närmaste pressmeddelande.

Årets influencer: Therése Lindgren som vågar vara transparent.

Årets story: Gellert Tamas ”Det svenska hatet”. Tätt följd av SVT:s gräv om huruvida kungaparet åt pizza eller sallad när de var på besök i Lessebo.

Årets marknadsföring: Allt från Coop.

Årets reklam: Smoooth.

Årets mediekanal: Snapchat.

Årets figur i marknadsföring: Fåret Frank. RIP.

Årets irrbloss: Apple Watch.

Årets varumärke: Ikea.

Årets dumhet: I branschen? Att mejla ut Grammisvinnarna en månad för tidigt – till Sveriges alla journalister.

Årets marknadschef: Härliga Jenny Engström på Svenska turistföreningen. Lika energifylld som en Red Bull. Lika glad som ett barn på julafton.

Årets drama: Får jag svara mitt eget liv?

Nästa år lovar jag: Att köpa en Segway.

Billy Andersson, redaktör, Resumé Insikt marknad

Årets syfte: Lucia.

Årets mest samtida: Donald Trump.

Årets ängsligaste: Samtiden.

Årets innovation: Give a beep.

Årets insikt: Linjär-tv är inte död.

Årets byråbyte: Tele2.

Årets upplevelse: Diesels 1990-tal.

Årets sociala mediebråk: Delmon Haffo/Annika Strandhäll.

Årets tv-personlighet: Simone Giertz.

Årets klyscha: Automation.

Årets influencer: Fields/Binet.

Årets story: Den amerikanska presidentvalskampanjen.

Årets marknadsföring: Östersjökortet.

Årets reklam: Nästan all engelsk julreklam.

Årets mediekanal: Kakan.

Årets figur i marknadsföring: Scott Galloway och Mark Ritson.

Årets irrbloss: Det mesta.

Årets varumärke: Pied Piper.

Årets dumhet: Det amerikanska presidentvalet.

Årets intressantaste alla kategorier: Alla arga människor.

Årets marknadschef: Erlich Bachman.

Årets drama: Penny Dreadful.

Nästa år lovar jag: Skaffa bättre insikter.

Andreas Elgstrand, bildredaktör

Årets syfte: ”Mobbning i 360”.

Årets mest samtida: Resumé Insikt.

Årets ängsligaste: VR-glasögon som årets julklapp ...

Årets innovation: Fejknyheter.

Årets insikt: Trolltider i tomteskogen.

Årets byråbyte: Telia.

Årets upplevelse: Therese Johaug fast för dopning.

Årets sociala mediebråk: Audi vs Kakan.

Årets tv-personlighet: Jacob Hård.

Årets klyscha: Digital transformation.

Årets influencer: Stephen Hawking.

Årets story: Macchiariniskandalen.

Årets marknadsföring: Coops antiköttkampanj.

Årets reklam: ”Hela Sverige bakar inte”.

Årets mediekanal: Print.

Årets figur i marknadsföring: Klarnalaxen.

Årets irrbloss: ”Pokémon go”.

Årets varumärke: Tesla.

Årets dumhet: ”Make America great again”.

Årets intressantaste alla kategorier: Kreativa fejknyheter på sociala medier.

Årets marknadschef: Björn Larsson.

Årets drama: Vändningen i USA-valet.

Nästa år lovar jag: Att inte lite på opinionsundersökningar.

Julia Lundin, redaktör, Resumé Insikt Media

Årets syfte: Allt handlade om syfte 2016. På höjden och tvären.

Årets mest samtida: Mediernas skepticism mot Facebook.

Årets ängsligaste: Grand Hôtel.

Årets innovation: True VR. Önskar ni kunde se filmerna på mig och min kollega Yasmine när vi testar.

Årets insikt: Undvik personalmöten på bästa sändningstid.

Årets byråbyte: Tele2 och King. Ett halvår! Pheew.

Årets upplevelse: Öluff.

Årets sociala mediebråk: Dansken mot svensken.

Årets tv-personlighet: Marcus Oscarsson – noll konkurrens.

Årets klyscha: Affärsnytta. Vad är det egentligen?

Årets influencer: Zlatan.

Årets story: Fotoreportaget ”They are slaughtering us like animals” som publicerades förra veckan i NY Times.

Årets marknadsföring: Klarna. Smoooth.

Årets reklam: Berörs av Ikeas skilsmässofilm i ”Där livet händer”.

Årets mediekanal: VR och Snapchat.

Årets figur i marknadsföring: Karim i Comviqkiosken.

Årets irrbloss: ”Pokémon go” gick upp och ner. I alla fall för mig.

Årets varumärke: Tesla.

Årets dumhet: De två största är Brexit och Donald.

Årets intressantaste alla kategorier: ”Handlar du på Mathem? Min pappa handlar där.” Mathems film är fantastiskt intressant. Kultförklarad i branschen.

Årets marknadschef: Lina Söderqvist vågar.

Årets drama: Stampen. Konkurs? Inte konkurs? Hjälp!

Nästa år lovar jag: Att leverera ett helt fantastiskt Resumé Insikt Media till er läsare.

Johan Såthe, chefredaktör

Årets syfte: Minds kampanj för självmordsprevention.

Årets mest samtida: Tv-serien ”Skam”.

Årets ängsligaste: Sälja lägenheten med argumentet ”nära till pokéstop”.

Årets innovation: Ta betalt för innehåll digitalt.

Årets insikt: Resumé Insikt.

Årets byråbyte: Telias byte från DDB till F&B.

Årets upplevelse: Jan Helins debatt med Janne Josefsson.

Årets sociala mediebråk: Audi vs Kakan.

Årets tv-personlighet: Kitty och Bubu i ”Pyssellördag”.

Årets klyscha: ”Vi måste ta folks oro på allvar.”

Årets influencer: Nille af Ekenstam.

Årets story: Macchiariniskandalen.

Årets marknadsföring: Coops brev till en köttbit.

Årets reklam: Volvos filmer från fabriken, jag ville nästan flytta till Göteborg ett tag.

Årets mediekanal: Mobilen.

Årets figur i marknadsföring: Karim i Comviqreklamen.

Årets irrbloss: ”Pokémon go”.

Årets varumärke: Tesla.

Årets dumhet: Montera ner EU.

Årets intressantaste alla kategorier: Det politiska spelet i världen.

Årets marknadschef: Björn Larsson.

Årets drama: USA-valet.

Nästa år lovar jag: Att skriva kortare fredagskrönikor.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev