Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Resumé startar digitalt förlag

Publicerad: 2 April 2014, 12:45

Innovation & Kommunikation har premiär 10 april.

Innovation & Kommunikation. Det är första titeln på Resumés nya storsatsning. – Vi startar ett helt nytt digitalt förlag som ska ge ut kvalificerade och spjutspetsiga analysbrev, säger Claes de Faire, chefredaktör Resumé.


Ämnen i artikeln:

Claes de FaireResuméBilly Andersson

Den 10 april kommer det första numret av Innovation & Kommunikation ut på marknaden. Innovation & Kommunikation bevakar och analyserar gränssnittet mellan marknadskommunikation och innovation. Ett område där kommunikationen är produkten och tvärt om.

Redaktör för analysbrevet är Billy Andersson:

– När massmedia har fragmenterats av digitaliseringen skrivs spelreglerna för marknadskommunikation om. I dag måste ett varumärke vara så intressant, underhållande, nyttigt eller gärna allt detta på en gång så att konsumenterna själva söker upp det, använder det och delar det på sociala medier.

– Men då krävs det nytt tänkande, nya strategier och framför allt innovationer.

Det har gett upphov till massvis av nya tjänster och produkter som kommunicerar i stället för traditionell reklam.

– Det mest kända exemplet är väl Nike+ från 2006 eller Fuelband som det heter i dag. I Sverige har vi många tekniskt avancerade produktionsbolag som B-Reel och North Kingdom samtidigt som byråerna i allt högre grad håller på att förändra sina strategier. Forsmans guideapp till Göteborgs Spårvägar, Deportivoas svettmaskin för UNICEF och Åkestam Holst Instagramguide på Arlanda är bara ångar exempel, säger Billy Andersson.

– Min personliga favorit är utomhusreklamen för tekniska högskolan i Lima som utvann vatten från luftfuktigheten, gjort av DraftFCB Peru.

Analysbrevet är startskottet för det som ska bli ett helt nytt digitalt förlag.

– Nu ser vi fram emot premiären av Innovation & Kommunikation. Eftersom vi ser ett behov av ytterligare nischade produkter hoppas vi kan lansera två analysbrev till efter sommaren, säger Resumés chefredaktör Claes de Faire och fortsätter:

– Tanken är att vi snabbt ska kunna växla upp och erbjuda ännu mer djuplodande kunskap efterhand som vi märker att läsarna efterfrågar det. Men det kommer inte förändra vår inriktning på papperstidningen där vi kommer fortsätta vara den breda affärstidningen för alla som arbetar med medier, marknadsföring och kommunikation. Samtidigt vill vi kunna erbjuda det som vi märker behövs i vår del av näringslivet, säger Claes de Faire.

Innovation & Kommunikation utkommer 22 gånger om året
.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.