Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Resumé startar tre nya analysbrev

Publicerad: 10 Juni 2016, 12:49

Med Resumé Insikt ska vi bidra med affärsnytta som gör dig bättre på jobbet. Målet är att på riktigt förklara hur en kampanj, ett medie eller ett varumärke fungerar. Eller inte fungerar, skriver chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé Insikt MediaResuméResumé Insikt KommunikationResumé Insikt Marknad

Dagens roligaste nyhet: Resumé gör en stor satsning på digitala analysbrev! Läs mer om dem här.
Vi kommer att erbjuda tre brev, som ska fokusera på affärsnytta inom kommunikation, medier och marknad. Under våren och sommaren har vi arbetat med fokusgrupper, haft advisory boards och lyssnat på många kloka synpunkter från er läsare.

Ni efterfrågar många olika saker, men det kokar ner till en minsta gemensam nämnare: Affärsnytta.

Ni vill ha information, kunskap, tips och inspiration som hjälper er att klara ert jobb bättre. Som Nordens ledande affärstidning inom medie- och kommunikation är det också vår högsta prioritet att leverera de bästa nyheterna, intervjuerna och analyserna.
Resumés värld består av följande delar:

· Sajten Resume.se, med ett gratis nyhetsbrev som skickas ut ett par gånger varje dag. Här publiceras medie- och kommunikationsbranschens viktigaste nyheter sju dagar i veckan.
· Magasinet Resumé, med fördjupning, analyser och intervjuer. Kommer ut två gånger per månad.
· Resumés olika event, "Näringslivets 150 Superkommunikatörer", "Talangforum" och "Sveriges bästa marknadschefer" är tre exempel. Det är så gott som alltid fullsatt, läs mer om våra event här.
· Våra tre betalda digitala analysbrev, där vi erbjuder fördjupning och analyser.

Vi kommer från och med sista veckan i juni att erbjuda följande tre digitala analysbrev:

1. Resumé Insikt Kommunikation.
Brevet hette tidigare Innovation & Kommunikation, men döps nu om för att bli en tydligare del av Resumés ekosystem. Innehåller inspiration, tips och affärsnytta för kommunikationsbyråer, mediechefer och marknadsavdelningar. Redaktör Billy Andersson.

2. Resumé Insikt Media.
Affärsnytta för mediechefer, mediebyråer och affärsutvecklare. Förmedlar nyheter och handfasta lärdomar om ett nytt och komplicerat medielandskap. Redaktör Julia Lundin.

3. Resumé Insikt Marknad.
Affärsnytta för marknad-, inköp-, och kommunikationschefer. Innehåller mätningar av kommunikation, analyser om vad som fungerar och vad som inte fungerar. Målet är att läsarna ska få verktyg som för att kunna använda sina pengar och resurser på ett kreativt och kostnadseffektivt sätt. Redaktör Yasmine Winberg.

Breven kommer en gång i veckan, om du prenumererar på alla tre får du alltså ett analysbrev packat med djup affärsnytta varannan dag.
Läser du allt vågar jag lova att du får du full koll på nyheter, trender och analyser i medie- och kommunikationsvärlden.

I samband med att vi ger våra digitala analysbrev en nystart kommer vi också att lansera en ny produkt, Resumé Analys. Där kommer vi att göra en ambitiös analys med olika experter och infallsvinklar. Målet är att på riktigt verkligen förklara hur en kampanj, ett medie eller ett varumärke fungerar. Eller inte fungerar. Vad kan man lära sig, vilka lärdomar kan man dra och ta med till sitt eget arbete?

Resumé Analys kommer att publiceras varje vecka i ett av de tre anlysbreven enligt ett schema.

Hur kommer då Resumé Analys att se ut? Billy Andersson är ansvarig för Resumés nya analysbrev och har gjort en testversion. Den handlar den här gången om byrån Kärnhuset som har arbetat med uppdragsgivaren Stockholmståg. Läs den här!
Kom gärna med feedback, hör av dig till mig eller Billy Andersson.

Att tre gånger i veckan ta fram kvalificerad affärsjournalistik inom tre av våra nischer är inte gratis för Resumé. Därför kostar våra tre brev en slant, tar du två eller tre blir det lite billigare.

Är du chef och tänker att hela byrån eller tidningen borde ha en egen prenumeration? Hör av dig till marknadschef Martin Mellgren för att få ett erbjudande.

Är du inte chef men intresserad av våra bästa och djupaste analyser? Prata med din chef och se till att hen står för notan. Det är din arbetsgivares ansvar att förse dig med (avdragsgillt) arbetsmaterial som gör att du gör ett bra jobb.

För oss på Resumé återstår nu att leva upp till våra höga ambitioner.
De nya analysbreven lanseras i slutet av juni. Maila mig om du vill få ett erbjudande om prenumeration.

***
Första dagen på hypade konferensen Brilliant Minds på Grand Hotel i Stockholm var imponerande. Natalia Brzeizinski, vd för Symposium, är en förträfflig moderator, hon har det där amerikanska självförtroendet som vi svenska moderatorer ofta saknar och avundas.

Googles ordförande Eric Schmidt, Skypegrundaren Niklas Zennström och Wikipedias grundare Jimmy Walses var intressanta talare. Byrån Dobermans Lisa Lindström visade sig vara en skicklig moderator när hon intervjuade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski och Julia Hartz, vd Eventbrite. Mixen av relativt korta föredrag blandat med olika typer av musikframträdanden ger energi.

Men det mest intressanta med Symposium är vilket starkt varumärke man skaffat sig på kort tid, "alla" var där/vill vara där. Mixen av näringsliv, tech, media och kultur är speciell. Ser fram mot resten av programmet på fredag eftermiddag.

Något som inte funkar? Nej. Men Symposium tar i så man nästan spricker i sin ambition att vara störst, bäst och vackrast. Skruvar man allt ett varv till finns risken att man blir en parodi på sig själv.

***
Grattis till Erik Wahlin som blir ny tf chefredaktör för Affärsvärlden. Men jag kommer också att sakna företrädaren Jon Åsberg.
Jag tror inte att det är smart av ägaren Talentum att göra rollen som chefredaktör svagare genom att ta bort ansvaret som utgivare. Nu verkar det också oklart hur det blir med en ny publisher för Talentums titlar.

Ledningens osäkerhet och/eller otydlighet om vad man egentligen vill med sina tidningar inte är bra. Det är negativt för den interna arbetsmoralen och det skickar tråkiga signaler till läsare och annonsörer. Sätter man inte ner foten och bestämmer sig för vad man vill – satsa, förnya, sälj – så riskerar man att urholka värdet på Talentum. Det är bättre att riskera att styra åt fel håll än att inte styra alls.

***
Ambitiösa magasinet Hunger kändes helt rätt i tiden när den kom för tre år sedan. Men efter 17 nummer så går satsningen i graven, det kommersiella intresset var inte tillräckligt starkt. All heder till Offside- och Filtergrundarna Mattias Göransson och Tobias Regnell för försöket. Tycker även att redaktören Mats-Eric Nilsson gjorde ett klart bra jobb.

***
Det här tycker jag är en kvällstidningskampanj när den här som bäst.

***
Mediemän på Instagram: Cmore-bossen Manfred Aronsson köper SVT-chefen Jan Helins motorcykel av märket BMW 1200 R. För att sedan köra ner till Göteborg för att se Håkan Hellströms konsert (oroa er inte, Jan Helin verkar ha köpt en ny motorcykel).

Som många andra mediemän har också jag haft en motorcykel-kris. I mitt fall inföll den tidigare i livet, mellan 1996-1999. För er andra mediemän i alla åldrar, företrädesvis AD:ar, som funderar på att köpa en dyr och stor motorcykel: Gör det inte. Det är livsfarligt.

***
Resumés karriärintervjuer på sajten varje söndag har blivit en succé. Det är uppenbart att många, liksom jag, älskar att läsa om andras succéer, misstag och lärdomar i yrkeslivet. Jag är imponerad av Rebecka Edgren Aldén, att på riktigt "starta om" och göra nya saker i livet är det inte många som klarar av. Särskilt inte flera gånger. Läs mer om hennes karriär här.

Sugen på mer? Morgonen den 16 juni berättar Rebecka Edgren Aldén mer om sin karriär på Resumés Talangfrukost i Stockholm. Läs mer här.

***
När veckan började var jag rätt övertygad om detta var veckans hetaste snackis i mediebranschen. Men den här sorgliga historien kan bli en tuff konkurrent.

***
Fin hyllning i Offsides podcast till bildjournalisten Peter Widing, som tog sitt eget liv. Att fler talar öppet om att sjukdomen depression i värsta fall kan leda till att en människa tar sitt liv är bra. Det är bra att vi påminna varandra om att försöka hjälpa deprimerade människor att få – acceptera – vård och därmed överleva sina depressioner. Det finns en skam och tystnad kring självmord, trots att det drabbar cirka 1 500 personer per år. Plus deras anhöriga, som är många tusen till.

***
Håkan Hellström-konserter verkar vara det nya Vasaloppet för mediefolket. Man ska köpa biljett i tid, krångla med boende och hyrbilar och jämföra med hur det var förra året. Jag kanske hänger med nästa år!

***
Spektakulärt bra omslag på DN Kultur idag.

***
Metro kan visa sig vara bra på branded content tror jag. Tidningens resa från att alla läste den i tunnelbanan för att det inte fanns något annat att göra till dagens digitala produkt är imponerande.

***
Ikväll är det premiär i fotbolls-EM. Mästerskapet är ett otyg i den meningen att det förstör Allsvenskans spelschema, nu hamnar till exempel toppmatchen AIK-Malmö mitt i semestern då jag är bortrest. Men jag kommer att titta på EM och börjar till och med känna orealistiskt höga förhoppningar på att det ska gå bra för Sverige.

Köpte båda kvällstidningarnas EM-biblar, båda är habilt gjorda. Offsides mastodontnummer om EM är även det välgjort. Men jag har liksom många andra heltidsarbetande småbarnföräldrar svårt att hitta tid att läsa på, mesta av EM-uppladdningen har skett genom poddar. Min absoluta favorit är som alltid Football Weekly från the Guardian.

Förutom att vara en bra podd så reser gänget från Football Weekly runt Storbritannien och pratar fotboll inför en livepublik. Det är ett mycket intressant contentcase. Nivån på snacket är ljusår från det mesta man hör i svenska fotbollspoddar.

***
Helgläsning i Resumé: I morgon lördag har vi en stor intervju med Kajsa "Ekis" Ekman. På söndag möter du Martin Bundock, grundare av byrån AWB.

***
Jag har tippat i Resumés magasin att Polen vinner EM. Belåna inte huset och sätt pengarna på det tipset.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.