Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Resumés avslöjande bekräftat

Publicerad: 23 April 2013, 20:29

Efter Resumés avslöjande om Stina Honkamaas flytt från Google till Bonnier bekräftas nu den spektakulära övergången. Honkamaa – som tjänade över 7 miljoner kronor i fjol – blir vd för, och en av grundarna till, nya bolaget United Screens, tillsammans med Malte Andreasson, Jan Zachrisson och Oscar Höglund med Bonnier Growth Media i ryggen. Bonnier Growth Media kommer att äga 20 procent av United Screens som ska använda Youtube som enda plattform.


Ämnen i artikeln:

United ScreensStina Honkamaa

United  Screens meddelar i ett pressmeddelande att bolaget, helt  gratis för tittarna, kommer att erbjuda "högkvalitativt  programinnehåll via  digitala plattformar" – TV, smartphones, datorer  eller läsplattor.

"Utbudet  i United Screens kanalnätverk på YouTube  kommer att bestå av flera av  Sveriges mest populära program från  traditionell TV och nya  egenproducerade program skapade direkt för  United Screens", meddelar  bolaget. Vårt programutbud kommer bestå av nya egenproducerade program,   direktsändningar, nyheter, serier, podcasts, trailers, biofilmer och   flera av Sveriges mest populära program från traditionell TV. Vi kommer   därmed att ge annonsörer och mediebyråer unika möjligheter att nå den   nya tidens TV-tittare i en kvalitetsmiljö. Dessutom kommer det vara   avgiftsfritt för alla tittare, när de vill se programmen, på den skärm   de vill se programmen, säger Stina Honkamaa, tillträdande vd och grundare av United Screens.

Saxat från pressmeddelandet:

På   de olika kanalerna finns ett urval av program som tittaren kan följa   från exempelvis sin TV, mobiltelefon, läsplatta eller dator. I   anslutning till programmen visas reklam baserad på målgruppens profil   och användarens egna intressen. Reklamintäkterna fördelas mellan United   Screens, rättighetsinnehavaren och YouTube.

Om grundarna

Stina  Honkamaa har de senaste fem åren varit vd för Googles och YouTubes  svenska verksamhet. Innan dess var hon vd för mediebyrån Carat.

Malte Andreasson har de senaste 14 åren arbetat på TV4 där han senast hade rollen som planeringsdirektör för TV4-gruppens 43 TV-kanaler.

Jan Zachrisson har   haft flera chefsposter på TV4 och var med och grundade   produktionsbolaget Jarowski/Zodiak Television (idag Zodiak Media).   Tillsammans med Oscar Höglund är han en av grundarna av Epidemic Sound.

Oscar Höglund har erfarenhet från Zodiak Televisions ledningsgrupp där han även ansvarade för nya medier. Idag är han vd för Epidemic Sound.

Om Bonnier Growth Media

Bonnier   Growth Media ägs av Bonnier AB, som 2012   hade en omsättning på 29 Mdr SEK. Bolagets uppdrag är att investera i   lönsamma affärsområden på tillväxtmarknader, främst inom digital media   och film/TV. Bonnier Growth Media omfattar i nuläget tolv bolag med en   omsättning på ca fyra miljarder kronor och har kontor i Stockholm, New   York, San Francisco, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors, Malta och Bangkok.   Bland bolagen i gruppen finns bland annat Svensk Filmindustri, Sonet   Film, Scandinavian Studios, SF Bio, SF Anytime, Spoon, Mag+ och Toca   Boca. Ulrika Saxon är vd för Bonnier Growth Media, Jonas Von Hedenberg   är senior vice president.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.