Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Rik som ett troll

Publicerad: 26 april 2012, 12:31

Alexanders Hars har idag, ihop med kollegan Lars Karlsson, sålt en majoritetspost av Let´s deal til Schibsted Tillväxtmedier.

Foto: Pressbild.

Idag, torsdag, stod det klart att Schibsted utökar sitt ägande i gruppköpssajten Let´s deal till en majoritetspost. Men för 33-årige Alexander Hars, grundare tillika vd, är det inte pengarna som styr. Han är dessutom förmögen sedan tidigare: – Vi sålde vårt bolag till Nasdaq-noterade Roxio för 80 miljoner kronor år 2006. Jag ser mer det här som ett kvitto på att Schibsted verkligen tror på produkten, säger han.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Alexander Hars och Lars Karlsson träffades redan under studenttiden  på Chalmers. Duon valde att starta ett eget bolag System Ok år 2002. Det  vill säga direkt efter studierna.

Alexander Hars hade läst  datateknik, men i samband med att han arbetade extra som datakonsult insåg  han att det här med att starta ett eget bolag kanske skulle kunna vara  någonting:
– Man måste vara lite halvgalen för att driva egna  bolag. Det är som att springa in en stenmur varje dag och sedan resa sig  upp, säger Alexander Hars, som idag är vd på Let´s deal.

Bolaget  blev en riktig framgångssaga och endast fyra år efter starten såldes det  till Nasdaq-noterade Roxio, som bland annat höll på med  cd-brännarprogram, för cirka 80 miljoner kronor.

Affären hade också en inlåsningseffekt under två år vilket gjorde att duon flyttade till San Francisco under två år.

Det var under den tiden man sådde fröet till vad som senare skulle bli Let´s deal:
–  Vi fick se det här med kollektiva köpkraftsbolag som Groupon och Living  Social och gillade tänket. Inte minst för att det också låg långt  ifrån att bygga avancerade säkerhetslösningar som vi hade gjorde  tidigare, säger Alexander Hars.

Han berättar att han är en riktig datanörd i grunden och började djupdyka i datorernas värld redan som 13-åring.

Alexander Hars satt bland annat och programmerade demoprogram för hackarscenen och åkte runt på olika träffar i Norden:
–  Jag satt bredvid Triad-gänget och programmerade 3D-grafik. Det här med  att knäcka spel var inget för mig, säger Alexander Hars.

Så fort  han och Lars Karlsson kommit tillbaka till Sverige år 2009 startade man  Let´s deal år 2009.

Resten är som man brukar säga historia:
– Jag har en bebis hemma nu så jag brukar säga att jag har två bebisar. Barnet och jobbet, säger Alexander Hars.

Han är inte den storslösande typen precis. Han ska dock fira Schibsted-affären med att bjuda sin tjej på middag:
–  Jag är ganska lågmäld. Min tjej tycker rentav att jag är snål och  väljer de billigaste grejerna på Konsum. Men för mig är inte pengarna  drivkraften. Jag vill bygga något häftigt, säger Alexander Hars.

Idag får Alexander Hars och hans kollega från gång till annan inbjudningar till att prata för unga entreprenörer.

Han har ett mycket tydligt råd:
–  Jag tycker att för många sitter på sin kammare och filar på  affärsplaner. Det är bättre att bygga en prototyp, testa effekten och  sedan hitta en finansiär, säger Alexander Hars.

Man talar ofta om guldregn över grundarna i sådana här sammanhang?
–  Jo, jag var med i DI en gång 2006 och vi blev omtalade som de nya  it-miljonärerna. Det är både tacksamt och klickvänligt, men måste komma  ihåg att det ligger stenhårt arbete bakom varje framgång, säger  Alexander Hars.

Han tycker också att det till mångt och mycket handlar om tur - att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle:
–  Det krävs fingertoppskänsla och att man ser till att locka till sig  rätt medarbetare, men då vi sålde bolaget till Roxio var det mest en ren  slump. Roxio hade sålt en liknande verksamhet till Symantec och kom på  att det kanske inte var så smart. När vi startade bolaget efter Chalmers  hade vi tur att hitta en inkubator, säger Alexander Hars.

Han befinner sig för närvarande på en konferens för vd:arna i de bolag som Schibsted Tillväxtmedier har investerat i.

Han sitter bland annat i närheten av Jones Bonde, som nyligen sålde stora delar av sitt bolag prisjakt.se

Let´s deal är väl någon variant på Letsbuyit. Varför funkade det inte för dem?
–  I grund och botten vill alla göra en bra deal, men de hade mycket fokus  på kapitalvaror och kunde inte ge så mycket rabatter, medan vi har satsat på  restauranger och liknande. Sedan gör Facebook och sådant det mycket  lättare att sprida erbjudanden idag, säger Alexander Hars.

I  första Dotcom-vågen gick det dåligt för många, men i den andra har ju  många bolag cashat in. Pizza Online sålde ju nyligen till ett tyskt  bolag för 250-500 miljoner kronor?
– Jo, man kan ju fråga sig om  det är en ny bubbla. Facebook köpte ju Instagram för en miljard dollar.  Det är ett bolag med 1,5 år på nacken och 37 anställda, säger Alexander  Hars.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.