Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Robert Laul om kravet på sociala medier-tillägg

Publicerad: 18 Maj 2015, 08:59

Robert Laul

Foto: Privat

Sportbladets Robert Laul ifrågasätter sportchefernas ekonomiska tillägg när de lyser med sin frånvaro på sociala medier. Istället bör de engagerade reportrar som tar de publicistiska diskussionerna få ett sociala medier-tillägg, skriver han i en krönika.


Ämnen i artikeln:

Robert LaulAftonbladetPontus CarlgrenSportbladet

I krönikan, som publicerades i Sportbladet i lördags, skriver Aftonbladets sportreporter Robert Laul om hur sociala medier förändrat sportjournalistiken. En konkret förändring han tar upp i sin text är att journalister i dag förväntas lägga obetald arbetstid på att finnas på sociala medier.

Robert Laul skriver att "arbetsgivarnas tydliga önskemål är att sportjournalister ska finnas på de sociala medierna men utan att få betalt för det". Kravet menar han främst gäller reportrar och krönikörer – sportcheferna däremot syns sällan eller aldrig till, trots att de har ekonomiska tillägg bland annat för att motivera publicistiska beslut. På twitter förväntas de journalister som har ett konto ge sig in i långa, intensiva diskussioner – inte sällan om just publicistiska beslut trots att det görs på oavlönad tid.

Robert Laul menar att diskussionen om mediers publiceringar i hög grad har förflyttats från mejl till sociala medier. Men på sociala medier finns inte de chefer som bör motivera hur besluten fattats, vilket gör att ansvaret hamnar på enskilda reportrar och krönikörer.

– Det är förstås bra att ta debatten för det skapar en ökad förståelse. Men i grund och botten ligger det ansvaret på cheferna – men de finns inte där för att svara på några frågor, säger Robert Laul till Resumé.

Vad tror du att det beror på?
– Det är bekvämt för dem. De här diskussionerna tar mycket tid och kraft. Dessutom kan vara hetsigt och aggressivt, så det gäller att hålla tungan rätt i mun. Du måste vara djupt insatt i många ämnen för att kunna motivera publiceringar. Det är klart att det är bekvämt för cheferna att slippa ta i de frågorna. Samtidigt har de generösa cheftillägg just för att motivera besluten i mejl, men det är inte där det sker i dag.

Du tycker att reportrar som finns på twitter och tar diskussionen bör få ett sociala medier-tillägg. Är det något du tror kan bli verklighet?
– Ja absolut, det måste det bli. Och de argument jag för fram är svåra att säga emot. Antingen får de strypa de väl tilltagna chefstilläggen och sprida ut det på de reportrar och krönikörer som finns på twitter eller så får cheferna börja ta debatten där – då skulle de åtminstone göra skäl för sin lön.

Upplever du att det förs en diskussion om det på redaktionerna i dag?
– Nej, inte alls. Och det beror väl på att det inte finns några krav eller tvång på journalister att finnas på sociala medier, men det är ett tydligt uttalat önskemål och många inser nog att deras karriärmöjligheter försämras om de inte är där.

Pontus Carlgren, chef Sportbladet, ger sin kommentar i ett mejl till Resumé:
– Vi har en policy på Aftonbladet att man följer upp sina egna artiklar. Det innefattar att ha dialog med läsare. Blir det större diskussioner om publiceringar så är det givetvis upp till berörda chefen att gå in och försvara och förklara. Här finns det säkert en del att bli bättre på och vara mer reaktiv. Men det är ohanterbart för en chef att ha koll på hela bruset kring alla artiklar, det är i första hand reporter och webbredaktörens uppgift. Chefstillägg handlar om en del andra saker, personalansvar, budgetansvar med mera.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.