Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Röda korsets "bannerstöld" får medierna att rasa

Publicerad: 10 juni 2009, 08:49

Danska hjälporganisationer ville dra i pengar genom att kringgå nätmediernas affärsmodell. Nu har hjälporganisationerna tvingats till reträtt efter rasande kritik från medierna.


Det kallas Aidonline och slog ned som en bomb bland danska sajter i förra veckan.
Företaget erbjöd tolv danska hjälporganisationer, som den danska varianten av Cancerfonden och Röda korset, intäkter genom att hjälpa till att sno bannerintäkterna framför näsan på sajtägarna.

En nedladdad programvara ersatte sajternas insålda banners med de banners som hjälporganisationerna sålt. 80 procent av intäkterna skulle gå till hjälporganisationerna medan resten hamnade hos programvaruföretaget.

Genom massutskick av mejl marknadsfördes programmet till danskarna i förra veckan.

De danska medierna, som såg att redan minskande bannerintäkter nu skulle raderas, hävdade att Aidonline var en krigsförklaring från hjälporganisationerna.
”Mest av allt påminner det om landsvägsröveri”, skrev Berlingske Tidendes chefredaktör Lisbeth Knudsen på sin blogg.

Talesmannen för Aidonline påpekade att det redan finns programvara, Adblock Plus, som kan blockera banners med valfria bilder och menade att det bör vara upp till användarna att bestämma vad de vill se på sin datorskärm.

De danska nätmediernas intresseorganisation FDIM var av annan åsikt och försökte få domstol att stoppa Aidonline med argumentet att det stred mot god marknadsföringssed.

Nu har hjälporganisationerna böjt sig för den lavinartade kritiken från medierna och hoppat av hela projektet.
– Det som fått mig att ändra åsikt är de extremt våldsamma reaktionerna de senaste dagarna, säger Mogens Damgaard, kommunikationschef på danska Rädda barnen till Berlingske Tidene .

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.