Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Röda siffror för Creuna – men nya vd:n är positiv

Publicerad: 20 Augusti 2018, 07:45

Johanna Fagrell Köhler

Foto: Andreas Elgstrand

Det negativa resultatet resulterade i att Johanna Fagrell Köhler tillträdde som ny vd för digitalbyrån Creuna. Nu hoppas hon på ett bättre 2018.


Ämnen i artikeln:

Nicole Kavander

Creuna går just nu igenom en stor förändringsresa efter 2017 års negativa resultat. Nyårsraketerna hann knappt tändas på innan Creuna gjort klart med Johanna Fagrell Köhler som ny vd i början på 2018.

Vd-bytet var ett resultat av ett svagt 2017. Företaget omsatte 154 miljoner kronor och visade upp ett rörelseresultat på cirka minus 16,5 miljoner kronor. Under 2016 hade man haft en omsättning på 169 miljoner kronor och ett positivt rörelseresultat på cirka sex miljoner.

Vinstmarginalen för 2017 låg på -10,93 procent, en minskning med 2016 positiva 3,32 procent.

Vad är anledningen till det negativa resultatet?
– Det är väldigt svårt för mig att svara på eftersom jag inte var involverad i bolaget då. Men det handlar väl om en kombination av dålig ledning och styrning på olika sätt, säger Johanna Fagrell Köhler, vd Creuna, till Resumé.

Som digitalbyrå jobbar bland annat Creuna med stora CMS-plattformar och customer experience för att höja upplevelsen för sina kunders kunder. Deras tio största kunder är fortsatt samma och det negativa resultatet har inte gjort att man behövt säga upp någon personal.

– Vi har till och med brist på folk. Creuna har ju länge haft en stark kultur där folk har jobbat väldigt länge, men vi precis som alla andra i branscher slåss om bra kompetens, och då har det varit hög omsättning på folk. Men det är något som alla inom branschen brottas med.

Hur ser du på 2018?
Jag kom ju in för att 2017 såg ut som det gjorde och nu har jag gjort upp en plan som bygger på stabilitet, lönsamhet och tillväxt. Det ser riktigt bra ut. Det största orosmomentet är att vi inte hittat rätt kompetenser, men det hopppas jag vi ska göra under hösten. Just nu går Creuna igenom en stor förändringssresa kulturellt som vi hoppas är till fördel för våra kunder och anställda.

Hur ser strategin för framtiden ut?
– Strategin framåt är att växa och utvecklas med marknaden och bli mer föränderliga än vad vi har varit tidigare. Både vad gäller vår kärnverksamhet, men också utöka det med mer kreativitet inom design och teknik. Vi kommer också att jobba mer med content.

Under 2018 rekryterade Creuna Nicole Kavander som Account Director och strateg för byrån. Hon driver sedan tidigare mångfaldsnätverket "All of us", som hon startat tillsammans med Roshanak Fatahian och Canan Yasar.

LÄS MER: It-bubblan sprack – men hennes digitala resa hade bara börjat

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Nicole Kavander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.