Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Russia Today annonserar på Facebook och Twitter – trots larm

Publicerad: 4 Oktober 2017, 06:30

RT hade en konstaterad inblandning under presidentvalet.

Foto: Wikimedia Commons

Russia Today tillåts betalr för att sprida sitt innehåll på Facebook och Twitter trots sin propaganda under amerikanska valet, Google senaste lockbete för publicisterna och Kendall Jenner ångrar sin medverkan i Pepsi-reklamen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookRussia TodayKendall JennerGoogle

Russia Today får annonsera på Facebook och Twitter – trots larm
Twitter har de senaste veckorna stoltserat med att de stängt ner tusentals ryska propagandakonton. Men det Kreml-nära mediehuset RT (tidigare Russia Today) får alltjämt annonsera på plattformen, likaså på Facebook. Detta trots att Twitter fått larm om företagets annonser i samband med utredningen kring ryska regimens inblandning i presidentvalet förra hösten. Det skriver Recode. RT ska ha köpt annonser på Twitter för omkring 274 000 dollar för att marknadsföra sina egna artiklar. Bland annat de som med emfas och med desinformation attackerade Hillary Clinton.  

Nu vill Google dela med sig av din samlade sökhistorik

Google testar nu ett nytt erbjudande där de kan ge publicisterna aggregerad data om vilka som besöker deras sajter. Det sade bolaget vid deras event Partner Leadership Summit i Chicago under tisdagen. Informationen som kommer att samlas och erbjudas inkluderar ålder, kön, relevant sökhistorik, köphistorik och vad beökarna har intention att köpa. Även om publicister redan kan samla värdefulla data från konsumenterna vid varje besök, i synnerhet när en kund registrerar sig, hävdar Google att de kan addera data som kan hjälpa företagen att bli relevanta i sin programmatiska annonsering. Det skriver Adage.

Amerikanska marknadschefer vill se hårdare vapenlagar
Flera marknads-, reklambyrå- och mediebyråchefer går nu offentligt ut med att de anser att USA:s vapenlagar borde ses över. Listan på deras namn gick publikt efter helgens masskjutning i Las Vegas. Chefer från företag som JP Morgan Chase, Pepsi, Coca-Cola, Facebook, HP och Horizon Media är några av de som skrivit på protestlistan från Gun Safety Alliance som nu cirkulerar på nätet, skriver AdAge.

Kendall Jenner ångrar Pepsi-reklamen
I april stoppade Pepsi sin reklamfilm med Kendall Jenner där modellen och sociala medier-stjärnan går direkt från en modeplåtning till en demonstration, och sedan bjuder en polisman på en Pepsi. Reklamfilmen skapade en massiv kritikstorm och ansågs förminska den amerikanska folkrättsrörelsen. Nu berättar Kendell Jenner, i "Keeping up with the Kardashians" att hon ångrar sin medverkan, – Det var aldrig min mening att jag skulle uppröra eller såra andra människor, säger hon och fortsätter: – Jag känner mig bara så jävla dum.

Skådespelare får skadestånd efter avlyssning
Steve Coogan och Sienna Miller har fått flera hundra tusen pund i skadestånd för de skador som Mirror Group (mediehuset som ger ut Daily Mirror, Sunday Mirror och Sunday People) sedan de avslöjat telefonavlyssning och annan olagliga övervakning. Domen kom i högsta domstolen under tisdagen. Det skriver The Guardian.

Instagram får verktyg för omröstningar
Instagram gör det möjligt för användarna att låta sina följare rösta på olika alternativ i form av en så kallad "sticker" för Instagram Stories. Resultaten av omröstningen visas upp i realtid och den som arrangerad röstningen kan se vem som röstat på vad. Det skriver Mashable.

Yahoo: Tre miljoner konton hackades
Nätjätten Yahoo meddelar nu att en utredning slår fast att företagets samtliga cirka tre miljarder mejlkonton drabbades i den stora hackningsattacken i augusti 2013. Enligt Yahoo visar utredningen att lösenord i ren text, betalkortsuppgifter eller bankkontouppgifter inte ingick i den information som hackarna lyckades kom över. Det skriver Techcrunch.  

Moderaterna får ny presschef – temporärt
Med Ulf Kristersson som ny partiledare chef en del förändringar i Moderaternas kommunikationsstab, Anna Charlotta Johansson var presschef på UD, och sedan Moderaterna 2012-2014. De senaste åren har hon drivit eget och skrivit för Svenska Dagbladets ledarsida. Nu går hon temporärt in som presschef fram till mitten av december, skriver Dagens Opinion. Per Nilsson, som sparkades som partiets kommunikationschef, får nu en ny roll som strategichef.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.