Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ryanair: ”Osant, falskt och bara ytterligare ett påhitt”

Publicerad: 21 augusti 2013, 08:05

Foto: Pressbild.

Resumé kunde nyligen rapportera om att lågprisflyget Ryanair hotade med att stämma Södermanlands nyheter inför publiceringen av en artikel med uppgifter från anonyma piloter om urusla villkor och en skrämselkultur inom bolaget. I ett skriftligt svar till Resumé slår Ryanairs kommunikationschef Robin Kiely tillbaka mot kritiken.


Ämnen i artikeln:

RyanairSödermanlands Nyheter

”Det är en ständig stress att flyga för Ryanair och det finns en  skrämselkultur inom bolaget.”.

Så sade en av Ryanairs piloter till  Sörmlands Nyheter nyligen.

Artikeln handlar också om att piloter har flugit med kollegor som är så trötta de inte kan hålla ögonen öppna under flygningen.

Som  om detta inte vore nog hävdar piloterna att man inte vågar sjukskriva  sig för att man dels riskerar att inte få någon lön, dels riskerar att  få sparken om det sker upprepade gånger.

Ryanair hotade med att  stämma Södermanlands Nyheter inför publiceringen och har redan stämt  Channel 4 i samband med att dessa har publicerat liknande uppgifter.

Ryanairs kommunikationschef Robin Kiely vänder sig nu mot uppgifterna i ett skriftligt svar till Resumé.

Han hävdar att artikeln hos Södermanlands nyheter innehåller en rad felaktiga och nedsättande påståenden.

Enligt honom får piloterna betalt utefter ett basupplägg med block av timmar.
”Om planet exempelvis blir försenat får piloten ändå samma betalning.”, skriver Robin Kiely.

Han  uppger också alla tjänstgöringslistor hos Ryanair innehåller både tidiga och sena flygningar, vilket gör att det inte blir några  skillnader om flyget förenats eftersom de piloter som landar sent ändå  inte får flyga igen förrän följande kväll.

”Vi överstiger alltid de minimala kraven på vila”, skriver han.

Han  uppger också att alla Ryanair-piloter har krav på sig om man inte  känner sig redo för att flyga att anmäla det. Något som kallas ”unfit to  fly” inom flygvärlden.

Robin Kiely hävdar också att det är vanligt att piloterna anmäler att man inte känner sig redo för att flyga.

Han  menar också att andelen som anmälde sig i dåligt skick för att flyga  var något högre bland frilansande piloter än bland bolagets  fastanställda:
”Om en frilansande pilot inte känner sig i skick att  flyga en dag så kan de kompensera dessa flygtimmarna under de följande  dagarna, veckorna eller månaderna så länge de inte överskrider maximala  antalet flygtimmar 900 per år (cirka 18 timmar per vecka).”

Han hävdar också att det är rena rama lögnen att piloterna somnar under Ryanairs korta flygningar:
”Det är osant, falskt och bara ytterligare ett påhitt.”, skriver han.

Resumé har sökt chefredaktören för Södermanlands Nyheter, Göran Carstorp, som befinner sig på sammanträde.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.