Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ryggradslösa publicister, källor i kassaskåp och bottenlöst hat

Publicerad: 24 November 2017, 14:25

Känslan i de interna mailen är att publisher Sofia Olsson Olsén närmast misstror sina medarbetare, skriver chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén har stoppat de egna medarbetarnas anonyma berättelser om övergrepp och kränkande behandling på Aftonbladet. Tanken var att presentera materialet i torsdags.

Det så kallade "Dokumentet 2.0" ska nu istället presenteras på torsdag nästa vecka. Först hette det att man på Aftonbladet ville "få in fler historier" och därför sköt upp publiceringen och offentliggörandet.

Nu kan Resumé avslöja att det handlar om olika åsikter om hur de anonyma källorna – de utsatta kvinnorna på Aftonbladet – ska behandlas ur ett källskyddshänseende.

Känslan i de interna mailen är att publisher Sofia Olsson Olsén närmast misstror sina medarbetare.

Sofia Olsson Olsén har bett de kvinnor som ansvarar för Dokumentet 2.0 att komma med detaljerade uppgifter om datum och "lokalisering" när övergrepp/olämpligt beteende har ägt rum. Hon vill också ha ett "förslutet kuvert" där alla källor (namn på kvinnor som blivit utsatta för övergrepp) finns samlade i ett kassaskåp. Detta ska finnas tillgängligt för "ev rättslig process, PO-ärende (Pressens Opinionsnämnd, reds anm) eller liknande."

Hon skriver också att man i tidigare fall med känsliga fall har jobbat med att låsa in namn på källor i ett kassaskåp.
För mig låter detta som ett mycket ovanligt sätt att arbeta. Vad händer om någon obehörig person eller myndighet tar sig in kassaskåpet?

Om en domstol beslutar om ett så kallat editionsföreläggande så kan hon tvingas att lämna ut handlingarna i kassaskåpet (som alla nu känner till). Visserligen osannolikt, men ändå hypotetiskt tänkbart.

Läs Resumés avslöjande här.

För kännedom: Resumé för inte listor med namnen på våra anonyma källor.

***
Kommer ni ihåg Telias kampanj "hata hat"?

Alldeles nyss var vi alla mycket upptagna med att diskutera näthatet, hur det drabbade allt fler människor, men kvinnor i synnerhet.

Sedan kom #Metoo-rörelsen med alla starka vittnesmål om kränkande beteenden, sexuella trakasserier och våldtäkter.

Bransch efter bransch har rannsakat sig själva. Den värld som Resumé bevakar har drabbats av många av de fall som blivit mest uppmärksammade. I tisdags kväll briserade #deadline där över 4 000 journalister vittnade om olika kränkande beteenden och övergrepp.

#Metoo-rörelsen rör upp starka känslor hos människor. Nu tycks vi ha glömt bort att vi hatar hat. Det verkar i många kretsar vara närmast legitimt att ösa bottenlöst hat på de utpekade förövarna.
Sveriges Radio startade i nyligen en Facebook-sida där man kommunicerade att radioprofilen Lotta Bromé valt att lämna Sveriges Radio. Det var uppenbart att många personer känt till att hon är den person som anklagats för sexuella trakasserier.

Det hat som genast vällde fram på Facebook-sidan är verkligen motbjudande. Det säger något om vår tid när så många människor väljer att spy ur sig grovt hat mot en människa de inte känner. Man vet inte heller om hon har begått klandervärda handlingar.
En Peter Jansson skriver i kommentatorsfältet på Facebook: "Jag utbringar ett fyrfaldigt leve för att du försvinner din äckliga sexövergreppsflata. Fet svettig och ful är du också. Dra. För. Fan. I. Våld."

Att också kända journalister och opinionsbildare bidragit till hatet genom "häng dom högt-kommentarer" och rop på utrensning är olyckligt.

#Metoo-rörelsen är historisk. Det finns ett före och det finns efter. Men för att vi ska komma vidare och ändra de strukturer som ligger bakom att människor – kvinnor – farit illa kan inte fokus inte bara ligga på att namnge och hämnas på de utpekade förövarna. Givetvis ska brott som kommer fram anmälas och förövare straffas.

Medievärlden rannsakar nu sig själv. Men i vår självrannsakan finns också en bitter kamp mellan de olika medierna, som kommit i spåren av att vissa anklagade personer har hängts ut med namn, medan andra "skonats" från offentlighetens ljus.

Just de påstådda godtyckligheten i namnpubliceringarna tycks ha retat upp många personer.

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg skrev i veckan ett rasande angrepp på Bonniers drakar Expressen och Dagens Nyheter.

"Expressen har i fyra veckors tid ägnat sig åt Aftonbladet på det grövsta sätt, men sin egen smutsiga byk hänger de inte ut för vädring. I stället för att göra journalistik på anklagelserna mot Expressen, gör de ett stort knäck på Jimmie Åkessons skandaler genom tretton år. Hur ser en ryggradslös publicist ut? Åk till Marieberg och kolla", skriver Åsa Linderborg.

Läs Åsa Linderborgs text här.

***

I torsdags kväll lämnade jag, rak i ryggen, Marieberg för att vara med när Stora Journalistpriset för första gången delades ut på Bonniers Konsthall på Torsgatan i centrala Stockholm. Alla vinnare var värdiga, men mitt hjärta slår ändå lite extra för dokumentärfilmaren Tom Alandh som tilldelades Lukas Bonniers Stora pris.

Den blyge Tom Alandhs tacktal var fullkomligt briljant.

***

Det ska bli mycket intressant att följa fortsättningen på kampen mellan Dagens Industri och Omni Ekonomi.

Resumés Leif "Honken" Holmkvist har satt tänderna i caset. Läs hans analys i Resumé Insikt här.

Inte prenumerant? Ta en 30 dagars gratisprenumeration.

***
Dagens Nyheters reporter Matilda Gustavsson har under lång tid gjort enastående bra reportage. Nu senast om "Kulturprofilen" med nära band till Svenska Akademien, vars beteende verkligen är skakat om kulturvärlden.

Men det är inte oproblematiskt att, som DN nu gjort flera gånger, publicera mängder av detaljer och referenser som gör att utpekade personer så lätt identifierbara.

Mediavärlden har plockat upp den intressanta principfrågan i ett par artiklar:

Läser mer här och här.

Resumé spelade nyligen in ett tv-program där jag, Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg, Andreas Ericsson, chef för Timbros Medieinstitut och Martin Ahlquist, politikchef på Expressen, talar om medieetiken idag.

Se programmet här.

***

Ni som spelar in (medie)poddar i restauranger med sorl i bakgrunden. Sluta med det om ni är intresserade av få mig (och gissningsvis många andra) som lyssnare. Det är ungefär lika smart som att publicera suddig text i en tidning.

***
Amanda Oxell är en av Resumé Insikts experter. Hon skriver också regelbundet opinionsartiklar på nyhetssajten. Här resonerar hon kring anledningen (pengar) till varför TV4 inte gör sig av med Talangs jurymedlem Alexander Bard.

***

I söndagens God Morgon världen i Sveriges Radio talar jag om vår tids hysteri vad gäller antalet tävlingar och nomineringar.

***
Byrånätverket Publicis press på Cannes Lions har fått "reklam-VM" att förnya sig rejält. Men räcker det? Och kostar reklamtävlingar mer än de smakar? Resumé Insikt har pratat med de svenska byråerna om saken.

***
Fotbollsgalan: Skämskuddenivån var ovanligt låg. Men fel låt vann.

***
Kultur i helgen: Thåström!

***
Helgens läsning: Resumés reporter Andreas Rågsjö Thorell har träffat Cissi Wallin, kvinnan som fick #metoo-rörelsen att brisera i Sverige. Missa inte den intervjun, den finns att läsa på Resumés sajt från och med fredag kväll. I söndagens #karriärsöndag möter du mediemångsysslaren Mattias Hansson.

***

Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.