Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ryska Facebook-annonser skulle spä på sociala och politiska motsättningar

Publicerad: 27 September 2017, 07:20

Facebook hävdar själva att de ryska annonserna inte var ute efter att påverka det amerikanska valet specifikt utan snarare samhällsmotsättningar i allmänhet.

De ryska annonser, dark ads, som spreds under det amerikanska valet ska ha haft syftet att underblåsa religiösa, politiska och etniska motsättningar.


Ämnen i artikeln:

RysslandFacebookMark Zuckerberg

Den 22 september valde Facebook att dela med sig av de så kallade dark ads, riktade annonser man sålt till ryska företag med koppling till den ryska staten, till den amerikanska regeringen. Facebook ville till en början inte dela med sig av någon information gällande annonserna då man ansåg att det skulle bryta mot dess regler kring användarintegritet.

Nu avslöjar Washington Post att en del av de 3000 annonserna var ämnade för att underblåsa religiösa, politiska och etniska motsättningar. Vissa annonser var positiva till rörelser som Black Lives Matter medan andra vände sig mot dem. Andra annonser som riktades till potentiella Trumpväljare lyfte Hillary Clintons stöd bland muslimska kvinnor i USA.

Enligt Washington Posts källor oroar annonsernas innehåll utredare på både Facebook, justitiedepartementet och i Vita huset. Nästa vecka kommer den amerikanska underrättelsetjänsten att börja gräva djupare i annonsernas innehåll och ursprung.

– Syftet med annonserna var att sprida kaos. I många fall handlade de om diskriminering av andra väljargrupper snarare än att öka valdeltagandet, säger Mark R. Warner, demokratisk senator från Virginia till Washington Post.

Även om många oroar sig för de ryska annonserna är de ännu oklart hur stort genomslag de fått. Facebookannonsering är effektivt och kan riktas mot små, specifika väljargrupper men de 100 000 dollar som Facebook hävdar ha använts i kampanjerna jämförs ofta med de 90 miljoner dollar Donald Trump spenderade på digital annonsering under valkampanjen.

Facebook själva menar att de flesta av annonserna inte användes specifikt för att påverka det amerikanska valet utan att de snarare hade målet att underblåsa tidigare nämnda motsättningar i allmänhet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.