Media
S tappar omslaget
Publicerad: 1 november 2011, 11:17
Tidningen S är inte orolig för att bli nästa tidningstitel att bli skrotad av Bonnier Tidskrifter. I stället satsar de på att bli ännu mer konkurrensstarka genom att ta bort omslaget.
– Att vi kan jobba snabbare kommer gynna oss ännu mer, säger chefredaktören Pamela Andersson.
Förra veckan lades Yourlife ner efter bara ett år. Även andra Bonnier-titlar som Visage och Laga lätt har lagts ner de senaste dagarna.
Tidningen S har bara varit i gång ett och halvt år, men chefredaktören Pamela Andersson är inte orolig för att hennes tidning står på tur.
– Vi är inte oroliga. Vi har haft en jättebra sommar och i vår första Orvesto-mätning hade vi gått upp till 75 000 läsare på ett år, säger hon.
– Vi är unika på Bonnier då vi är den enda kändistidningen av vårt slag. Jag känner att vi har stort stöd och vi har fått mycket positiv feedback från våra läsare.
Tidningen blickar nu framåt för att bli ännu mer konkurrenskraftiga. Från och med nästa nummer, som kommer ut på torsdag, har S tagit bort sitt glansiga omslag.
– Vi var tidigare tvungna att lämna omslaget tidigare än tidningen, men nu kan vi jobba snabbare och presentera de allra senaste nyheterna även på omslaget.
– Vi ser det som ett oerhört bra sätt att konkurrera och att vi nu kan jobba snabbare kommer gynna oss ännu mer.
Pamela Andersson understryker dock att de är medvetna om den tuffa situationen på tidningsmarknaden.
– Om man ser på hela tidningsmarknaden är det tufft, där många tidningar måste spara pengar. Vi får också dra vårt strå till stacken, men samtidigt går det väldigt bra för oss just nu, säger hon.